hero

Technologie: het kloppende hart van elk abonnementsmodel

author avatar
Ties Luijendijk

Als je voor een businessmodel kiest dat op abonnementen gebaseerd is, zal alles wat je gaat doen verband houden met technologie. Je hebt systemen nodig die klanten ondersteuning bieden, aansluiten op de overkoepelende bedrijfsprocessen en je voorzien van de informatie die je nodig hebt bij het nemen van de juiste beslissingen. Zeggen dat technologie belangrijk is voor een bedrijf dat abonnementen aanbiedt is een understatement.

Wanneer je een goed werkend abonnementsmodel als volledige bedrijfsactiviteit of als een van je omzetkanalen wilt inzetten, moet je je bewust zijn van één ding: een abonnementsmodel moet in de basis zijn verbonden met vrijwel elk aspect van je bedrijfsvoering. Dat klinkt misschien vanzelfsprekend, maar in de praktijk komt daar een hoop bij kijken. Laten we eens kijken hoe de vork in de steel zit.

Het struikelblok

Als je producten of diensten op basis van abonnementen aanbiedt, houdt dat in dat je klanten je herhalend zullen betalen. Je levert ze volgens afspraak en brengt daarvoor het overeengekomen bedrag in rekening. Simpel toch? Totdat er zich een probleem voordoet.

Zodra de inkomstenstroom wordt onderbroken, worden de zaken er namelijk een stuk complexer op. Wat doe je bijvoorbeeld als je het abonnementsgeld niet kunt innen? Blijf je dan het product of de dienst leveren? Er kunnen allerhande redenen voor een betalingsonderbreking zijn. De rekeninggegevens van de klant kloppen niet, de klant heeft behoefte aan een tijdelijke stopzetting of heeft simpelweg geen geld in kas.

Deze vraag kan daarom niet met een simpele ja of nee worden beantwoord. En al helemaal niet als je geen grote onderneming bent die het zich kan veroorloven om klanten voor het hoofd te stoten. Misschien moet je de klant betalingsgegevens opnieuw laten invoeren of een eenmalige betaling laten overmaken om het abonnement voort te kunnen zetten. Dergelijke mogelijkheden moeten in je abonnementsoplossing zijn ingebouwd, zodat dit soort zaken geen haperingen in je zakelijke workflow veroorzaken.

De beslissing om een klant af te wijzen omdat die een betaling heeft gemist heeft ingrijpende gevolgen. Zet je het abonnement stop omdat er niet voor is betaald, of zet je de klant op een zwarte lijst nadat die een paar keer in gebreke is gebleven? Het is in dit geval zaak om het risico van wanbetaling na het in goed vertrouwen leveren van producten of diensten af te wegen tegen de voordelen die gepaard gaan met het opbouwen van goodwill bij klanten. Aan welke van de twee zaken je organisatie ook het grootste gewicht toekent, je hebt een abonnementsplatform nodig dat in al je behoeften kan voorzien.

Hiervoor zul je een voorraadbeheersysteem nodig hebben dat in staat is om met je abonnementsplatform te communiceren. Elke keer dat een abonnement ingaat of moet worden verlengd moet dit voorraadsysteem van dit feit op de hoogte zijn, zodat het de voorraadbehoefte en het aantal benodigde bijbestellingen kan bijwerken. Daartoe moet je al je IT-processen met je abonnementsoplossing integreren.

De techniek

Wij hebben nog nooit meegemaakt dat een klant precies dezelfde implementatie kreeg als een andere. Tijdens ons werk voor roboticabedrijven, app stores, leveranciers van verbonden vrachtwagens, distributeurs van contactlenzen en fabrikanten van consumentenelektronica hebben we genoeg gezien om te weten dat elke abonnementsomgeving er weer anders uitziet.

Maar welke technologieën we ook gebruiken en welke oplossing we ook afleveren, de basisprincipes blijven gelijk. Als een bedrijf om een CMS vraagt kunnen er bedrijfsspecifieke mogelijkheden nodig zijn, maar uiteindelijk is het eindresultaat nog altijd een CMS dat in veel voorkomende functionaliteiten voorziet, in welke sector je ook actief bent. Wat wij doen is maatoplossingen ontwikkelen op basis van een reeks van standaard bouwstenen. Vervolgens voegen we onderdelen toe om de oplossing aan te laten sluiten aan je bedrijfsspecifieke user case.

Als het om abonnementstechnologie gaat bestaat er geen universele oplossing. De voor jouw organisatie meest geschikte abonnementsomgeving is ingericht rond jouw aanbod van producten en diensten en de manier waarop je jouw klanten wilt bedienen.

Interesse in een businessmodel dat in herhalende omzet voorziet? Wij gaan graag met je om tafel.

Deel dit artikel via:

“Ben jij toe aan een nieuwe e-commerce oplossing?”
Ties Luijendijk Consultancy Director
Direct naar:
Vind ons:
Neem contact met ons op:

rb2 Netherlands / Wilhelminalaan 1-C / 1441 EK Purmerend /

+31(0)299 200 800 / info@rb2.nl

Language
Nederlands