Drag

De ultieme gids voor loyaliteitsprogramma’s

Portretfoto van Richard Birksteiner
Richard Birksteiner
Loyalty
Afbeelding van Insight

Nederlanders zijn dol op sparen en kortingen. Logisch dat loyaliteitsprogramma’s ongekend populair zijn en blijven, zowel vanuit consumenten als bedrijven. Meer dan driekwart van Nederlandse consumenten doet mee aan minstens 1 loyaliteitsprogramma.

Bekende loyaliteitsprogramma’s

Air Miles, is een van de oudste en meest succesvolle spaarprogramma’s met ruim 4 miljoen spaarders. De bonuskaart van Albert Heijn is misschien wel het meest gebruikte loyalty programma met 7 miljoen gebruikers. ING Punten (vroeger ING Rentepunten) is een ander bekend voorbeeld waar veel Nederlanders dankbaar gebruik van maken. Dit programma is vooral populair door de flinke kortingen en het uitgebreide assortiment in de online winkel. (Shopify geeft 10 voorbeelden van originele, Internationale loyalty programma’s)

Wat is een loyaliteitsprogramma?

Een loyaliteitsprogramma is een marketing-strategie gericht op het belonen van loyale klanten. Met deze strategie willen bedrijven langdurige relaties met klanten aangaan en een emotionele band tussen het merk en de klanten stimuleren. Het doel van loyaliteitsprogramma’s is het realiseren van marktaandeel en bedrijfsgroei.

Verschillende soorten loyaliteitsprogramma’s

Er is geen one-size-fits-all programma dat voor ieder merk of bedrijf werkt en succes biedt. Kies daarom altijd een programma dat bij jouw organisatie past. Hieronder vier veelvoorkomende soorten programma’s en voorbeelden die je mogelijk kent.

Starten met een loyaliteitsprogramma

Bij het bedenken, kiezen en uitwerken van een loyaliteitsprogramma ga je niet over een nacht ijs. Er zijn niet veel bedrijven niet meerdere loyaliteitsprogramma’s voeren, dus de kans is groot dat er intern niet veel kennis en ervaring. Schakel daarom gespecialiseerde partijen in die die expertise wel hebben, jou de juiste, kritische vragen kunnen stellen en het proces goed kunnen begeleiden.

Als je het loyaliteitsprogramma voor jouw organisatie volledig hebt uitgewerkt, is het tijd om het loyalty platform te gaan bouwen. Het loyalty platform is de website, portal, app of andere systemen waarop jouw loyalty programma gaat draaien. De technische motor dus.\

Hierbij 4 tips om ervoor te zorgen dat je goed voorbereid aan de bouw van jouw platform – door interne en/of externe ontwikkelaars – kan beginnen:

Relevante cases

Jouw idee kan net zo succesvol worden als deze cases

Bespoke
AI
Inspired Pet Nutrition

Een AI-gedreven oplossing die IPN's orderverwerking transformeerde van handmatig werk naar volledige automatisering.

E-commerce
EKI

Een gebruiksvriendelijke en schaalbare productconfigurator die complexe B2B-orders vereenvoudigt.

Klaar voor de volgende stap?

Ben jij toe aan een nieuwe e-commerce oplossing en wil je weten wat we bij rb2 voor je kunnen betekenen? Wij komen graag in contact om virtueel kennis te maken.

Name
Achternaam
E-mail
Company Name

Thank you for your submission!

Oops! Something went wrong while submitting the form.
Wil je meer weten?
Neem contact met ons op voor meer informatie en hoe wij onze kennis gebruiken om andere bedrijven te helpen groeien.

Meer blogs

Jaren aan kennis en ervaring die we graag met je delen

Portretfoto van Guus van Boom
Guus van Boom
AI
Procesoptimalisatie
Bespaar duizenden uren per jaar met slimme procesautomatisering
Onderzoek laat zien dat bijna een derde van de werktijd opgaat aan repetitieve taken. Maar door slim te kijken waar het wringt, gericht te automatiseren, en van daaruit verder te bouwen kun je de meest impactvolle verbeteringen doorvoeren.
Portretfoto van Jett Kooijman-Fetter
Jett Kooijman-Fetter
AI
Maak kennis met de AI Taskforce van rb2
Ontdek hoe de AI Taskforce van rb2 teams versterkt, processen versnelt en slimme AI-oplossingen bouwt die échte impact maken.
Portretfoto van Dennis van Marle
Dennis van Marle
Strategie
Veranderende verwachtingen: CEO Dennis van Marle over wat klanten nu écht willen
In deze blog blikt rb2-CEO Dennis van Marle terug op 20 jaar digitale ontwikkeling en kijkt hij vooruit naar wat klanten vandaag écht verwachten van digitale bureaus.