Richard Birksteiner, CTO

avatar

4 absolute must do’s

voordat je een loyalty platform gaat bouwen

banner

4 absolute must-do’s voordat je een loyalty platform gaat bouwen

Loyaliteitsprogramma’s zijn er in verschillende soorten en maten. In het blog ‘Loyaliteitsprogramma’s werken’ legde ik uit hoe je uit al die mogelijkheden een programma kan kiezen wat bij jouw organisatie past. Des te beter de match tussen jouw merk en het loyalty programma, des te beter is de onderscheidende experience en daarmee unieke klantenbinding die jij wilt creëren.

Klaar voor de start

Als je helder hebt hoe jouw loyalty programma er uit moet zien en welke doelstellingen je ermee wilt realiseren, is het tijd om het loyalty platform te bouwen. Mogelijk heb je toegang tot interne ontwikkelaars of werkt jouw organisatie met een externe ontwikkelpartij. Ik raad je aan om in ieder geval een specialist, die ervaring heeft met loyaliteitsprogramma’s, mee te laten kijken. Het bouwen van loyalty platformen vergt specifieke kennis en expertise. Een specialist kan jou helpen het verschil te maken.

Voordat je van start gaat met de bouw van jouw loyaliteitsplatform, is het verstandig om alvast een aantal dingen te doen. Op die manier zorg je ervoor dat je de interne of externe ontwikkelaars goed op weg kan helpen en zo het ontwikkelproces snel en soepel verloopt. Hier zijn mijn vier must-do’s om goed voorbereid een loyalty platform te bouwen.

Must do 1: bepaal de belangrijkste data voor jouw loyaliteitsprogramma
Een loyaliteitsprogramma baseert zich meestal op een primair stukje informatie waarmee de punten of beloningen worden bepaald. Bij het ene programma is dat bijvoorbeeld de startdatum, bij het andere programma de omzet in een bepaalde periode.

Waarom is dit belangrijk? Zo weten jij en de ontwikkelaars dat deze data (en de applicatie die deze data genereert) met een hoge prioriteit moet worden ontsloten.

“Lees ook onze blog over hoe je je klanten nog beter kan leren kennen met loyalty-data” 

Must do 2: breng in kaart met welke bestaande applicaties het loyaliteitsprogramma een koppeling moet hebben
Het loyaliteitsprogramma krijgt een eigen platform maar werkt vrijwel altijd met bestaande applicaties. Denk daarbij aan CRM-toepassingen of betaalsystemen.

Waarom is dit belangrijk? Je geeft ontwikkelaars zo een goed beeld welke functies al beschikbaar zijn en welke features er nog gebouwd moeten worden.

Must do 3: maak een lijst van bedrijfsregels en andere belangrijke policies waar ook het loyaliteitsprogramma aan moet voldoen
Iedere organisatie heeft regels of beleid die bepalen waar systemen en processen aan moeten voldoen. Die zijn waarschijnlijk ook van toepassingen op het nieuwe loyaliteitsprogramma. Denk daarbij aan regels rondom security, privacy en auditing.

Waarom is dit belangrijk? Als het gaat om dit soort belangrijke randvoorwaarden, wil je niet voor verassingen komen staan. Verrassingen die achteraf voor een hoop extra werk, kosten en mogelijk boetes kunnen zorgen.

Must do 4: bedenk hoe het loyaliteitsprogramma zal worden gebruikt
Hierbij verplaats je je in de schoenen van de verschillende gebruikers. Vergeet daarbij ook de interne medewerkers niet. Welke functies moeten er worden gebouwd voor deze gebruikers?

Waarom is dit belangrijk? Met deze user stories (zoals ontwikkelaars dit vaak noemen) maak je concreet wat het loyaliteitsplatform moet doen. En door je te verplaatsten in de gebruikers, kan je een gebruikerservaring creëren die uniek is en past bij jouw merk.

Download onze whitepaper ‘Een ijzersterk platform bouwen voor jouw loyalty platform’

Benieuwd welke stappen je, samen met jouw ontwikkelaars, nog meer gaat nemen bij de bouw van jouw loyalty platform? We leggen het je uit in onze whitepaper die je hier kunt downloaden.

Download whitepaper

4 absolute must do’s

voordat je een loyalty platform gaat bouwen

Wil je meer weten over Richard?

Wil je na het lezen van deze blog of whitepaper aan de slag met subscription services binnen jouw organisatie? Of heb je vragen over de besproken onderwerpen? Neem dan contact op:

Richard Birksteiner
CTO
+31 (0)299 200 800

photo