Drag

4 absolute must-do's voordat je een loyaltyplatform gaat bouwen

Portretfoto van Richard Birksteiner
Richard Birksteiner
Loyalty
Afbeelding van Insight

Loyaliteitsprogramma’s zijn er in verschillende soorten en maten. In het blog ‘Loyaliteitsprogramma’s werken’ legde ik uit hoe je uit al die mogelijkheden een programma kan kiezen wat bij jouw organisatie past. Des te beter de match tussen jouw merk en het loyalty programma, des te beter is de onderscheidende experience en daarmee unieke klantenbinding die jij wilt creëren.

Klaar voor de start

Als je helder hebt hoe jouw loyalty programma er uit moet zien en welke doelstellingen je ermee wilt realiseren, is het tijd om het loyalty platform te bouwen. Mogelijk heb je toegang tot interne ontwikkelaars of werkt jouw organisatie met een externe ontwikkelpartij. Ik raad je aan om in ieder geval een specialist, die ervaring heeft met loyaliteitsprogramma’s, mee te laten kijken. Het bouwen van loyalty platformen vergt specifieke kennis en expertise. Een specialist kan jou helpen het verschil te maken.

Voordat je van start gaat met de bouw van jouw loyaliteitsplatform, is het verstandig om alvast een aantal dingen te doen. Op die manier zorg je ervoor dat je de interne of externe ontwikkelaars goed op weg kan helpen en zo het ontwikkelproces snel en soepel verloopt. Hier zijn mijn vier must-do’s om goed voorbereid een loyalty platform te bouwen.

Must do 1: bepaal de belangrijkste data voor jouw loyaliteitsprogramma
Een loyaliteitsprogramma baseert zich meestal op een primair stukje informatie waarmee de punten of beloningen worden bepaald. Bij het ene programma is dat bijvoorbeeld de startdatum, bij het andere programma de omzet in een bepaalde periode.

_Waarom is dit belangrijk? _Zo weten jij en de ontwikkelaars dat deze data (en de applicatie die deze data genereert) met een hoge prioriteit moet worden ontsloten.

“Lees ook onze blog over hoe je je klanten nog beter kan leren kennen met loyalty-data” 

Must do 2: breng in kaart met welke bestaande applicaties het loyaliteitsprogramma een koppeling moet hebben
Het loyaliteitsprogramma krijgt een eigen platform maar werkt vrijwel altijd met bestaande applicaties. Denk daarbij aan CRM-toepassingen of betaalsystemen.

_Waarom is dit belangrijk? Je geeft _ontwikkelaars zo een goed beeld welke functies al beschikbaar zijn en welke features er nog gebouwd moeten worden.

Must do 3: maak een lijst van bedrijfsregels en andere belangrijke policies waar ook het loyaliteitsprogramma aan moet voldoen
Iedere organisatie heeft regels of beleid die bepalen waar systemen en processen aan moeten voldoen. Die zijn waarschijnlijk ook van toepassingen op het nieuwe loyaliteitsprogramma. Denk daarbij aan regels rondom security, privacy en auditing.

_Waarom is dit belangrijk? _Als het gaat om dit soort belangrijke randvoorwaarden, wil je niet voor verassingen komen staan. Verrassingen die achteraf voor een hoop extra werk, kosten en mogelijk boetes kunnen zorgen.

Must do 4: bedenk hoe het loyaliteitsprogramma zal worden gebruikt
Hierbij verplaats je je in de schoenen van de verschillende gebruikers. Vergeet daarbij ook de interne medewerkers niet. Welke functies moeten er worden gebouwd voor deze gebruikers?

_Waarom is dit belangrijk? _Met deze user stories (zoals ontwikkelaars dit vaak noemen) maak je concreet wat het loyaliteitsplatform moet doen. En door je te verplaatsten in de gebruikers, kan je een gebruikerservaring creëren die uniek is en past bij jouw merk.

Download onze whitepaper ‘Een ijzersterk platform bouwen voor jouw loyalty platform’

Benieuwd welke stappen je, samen met jouw ontwikkelaars, nog meer gaat nemen bij de bouw van jouw loyalty platform? We leggen het je uit in onze whitepaper die je hier kunt downloaden.

Relevante cases

Jouw idee kan net zo succesvol worden als deze cases

E-commerce
EKI

Een gebruiksvriendelijke en schaalbare productconfigurator die complexe B2B-orders vereenvoudigt.

E-commerce
Lavazza

Een flexibel platform dat B2B-klanten 30% sneller helpt en Lavazza’s groeiambities ondersteunt.

Klaar voor de volgende stap?

Ben jij toe aan een nieuwe e-commerce oplossing en wil je weten wat we bij rb2 voor je kunnen betekenen? Wij bellen je graag op om virtueel kennis te maken.

Name
Achternaam
E-mail
Company Name

Thank you for your submission!

Oops! Something went wrong while submitting the form.
Wil je meer weten?
Neem contact met ons op voor meer informatie en hoe wij onze kennis gebruiken om andere bedrijven te helpen groeien.

Meer blogs

Jaren aan kennis en ervaring die we graag met je delen

Portretfoto van Guus van Boom
Guus van Boom
E-commerce
De impact van de platformeconomie op Nederlandse merken en retailers
Ontdek hoe Nederlandse merken en retailers kunnen concurreren in de platformeconomie.
Portretfoto van Ties Luijendijk
Ties Luijendijk
E-commerce
Waarom headless commerce-platformen snel mainstream gaan worden
Als je actief bent in de e-commerce, heb je ongetwijfeld gehoord over ‘headless gaan’. Maar wat betekent dit precies en wat zijn de belangrijkste voordelen?
Portretfoto van Guus van Boom
Guus van Boom
E-commerce
Klantloyaliteit opbouwen met omnichannel technologie
Ontdek hoe omnichanneltechnologie traditionele retailers kan helpen de klantloyaliteit te vergroten en te floreren in het steeds competitievere online retaillandschap.