Richard Birksteiner, CTO

avatar

De ultieme gids voor loyaliteitsprogramma’s

Alles over loyaliteitsprogramma’s

banner

Download whitepaper

4 absolute must do’s

voordat je een loyalty platform gaat bouwen

De ultieme gids voor loyaliteitsprogramma’s

Met deze pagina brengen we informatie bij elkaar over loyaliteitsprogramma’s, loyaliteitsplatformen en andere zaken die jou kunnen helpen bij het kiezen en runnen van loyalty programma.

Nederlanders zijn dol op sparen en kortingen. Logisch dat loyaliteitsprogramma’s ongekend populair zijn en blijven, zowel vanuit consumenten als bedrijven. Meer dan driekwart van Nederlandse consumenten doet mee aan minstens 1 loyaliteitsprogramma.

Bekende loyaliteitsprogramma’s
Air Miles, is een van de oudste en meest succesvolle spaarprogramma’s met ruim 4 miljoen spaarders. De bonuskaart van Albert Heijn is misschien wel het meest gebruikte loyalty programma met 7 miljoen gebruikers. ING Punten (vroeger ING Rentepunten) is een ander bekend voorbeeld waar veel Nederlanders dankbaar gebruik van maken. Dit programma is vooral populair door de flinke kortingen en het uitgebreide assortiment in de online winkel. (Shopify geeft 10 voorbeelden van originele, Internationale loyalty programma’s)

Wat is een loyaliteitsprogramma?
Een loyaliteitsprogramma is een marketing-strategie gericht op het belonen van loyale klanten. Met deze strategie willen bedrijven langdurige relaties met klanten aangaan en een emotionele band tussen het merk en de klanten stimuleren. Het doel van loyaliteitsprogramma’s is het realiseren van marktaandeel en bedrijfsgroei.

Verschillende soorten loyaliteitsprogramma’s
Er is geen one-size-fits-all programma dat voor ieder merk of bedrijf werkt en succes biedt. Kies daarom altijd een programma dat bij jouw organisatie past. Hieronder vier veelvoorkomende soorten programma’s en voorbeelden die je mogelijk kent.

-       Punten sparen en andere producten mee kopen: ING Punten, Vattenfall Exclusief en T-Mobile Extra

-       Korting en extra’s verdienen: AH bonuskaart en Club Staatsloterij

-       Privileges, toegang tot events en exclusives: Privilege Member van de Bijenkorf en Nespresso & More

-       Gratis cadeaus: Mijn Etos en Total Club

De voordelen van een loyalty programma op een rijtje

De meeste organisaties zetten loyaliteitsprogramma’s in om hun bedrijfsdoelen te bereiken. Maar welke onderliggende effecten hebben dit soort programma’s? Waarom zou je als merk overwegen om een loyalty programma te starten? We hebben een aantal belangrijke voordelen voor je op een rijtje gezet:

 

1.     Betere, emotionele klantenbinding. Dit komt door de diepere connectie die je als merk aangaat klanten op het gebied van waarden, betrokkenheid en door een uitgebreidere klantervaring

2.     Kostenbesparingen. Het kost je minder geld en moeite om bestaande klanten te behouden dan om nieuwe klanten te werven

3.     Creëren van ambassadeurs. Klanten die op een prettige manier worden beloond, vertellen het verder. Meer referrals en potentieel nieuwe klanten dus

4.     Onderscheidend vermogen. Met een loyaliteitsprogramma kan je het verschil maken door een unieke gebruikerservaring neer te zetten en te laten zien dat je jouw klanten echt begrijpt. En in de behoeften kan voorzien, voorbij aan jouw eigen producten.

5.     Meer cross- en upsell door klanten beter te begrijpen. Met een loyalty programma leer je jouw klanten nog beter kennen en verrijk je de klantdata om tot nieuwe inzichten te komen. Inzichten die je vervolgens weer kan gebruiken in je andere marketing- en verkoopactiviteiten. Lees ook onze blog over een data-gedreven loyaliteitsprogramma

Starten met een loyaliteitsprogramma

Bij het bedenken, kiezen en uitwerken van een loyaliteitsprogramma ga je niet over een nacht ijs. Er zijn niet veel bedrijven niet meerdere loyaliteitsprogramma’s voeren, dus de kans is groot dat er intern niet veel kennis en ervaring. Schakel daarom gespecialiseerde partijen in die die expertise wel hebben, jou de juiste, kritische vragen kunnen stellen en het proces goed kunnen begeleiden.

Als je het loyaliteitsprogramma voor jouw organisatie volledig hebt uitgewerkt, is het tijd om het loyalty platform te gaan bouwen. Het loyalty platform is de website, portal, app of andere systemen waarop jouw loyalty programma gaat draaien. De technische motor dus.

Download hier de loyalty casebundels

Hierbij 4 tips om ervoor te zorgen dat je goed voorbereid aan de bouw van jouw platform – door interne en/of externe ontwikkelaars – kan beginnen:

1)    Bepaal wat de belangrijkste data is voor jouw loyaliteitsprogramma

2)    Breng in kaart met welke bestaande systemen jouw loyaliteitsprogramma een koppeling moet hebben

3)    Weet aan welke bedrijfsregels en policies het loyaliteitsprogramma moet voldoen

4)    Verplaats je in de schoenen van de gebruikers voor een unieke, soepele gebruikerservaring

 

Wil je meer weten over Richard?

Wil je na het lezen van deze blog of whitepaper aan de slag met subscription services binnen jouw organisatie? Of heb je vragen over de besproken onderwerpen? Neem dan contact op:

Richard Birksteiner
CTO
+31 (0)299 200 800

photo

Of check hieronder andere cases of blogs waar hij een prominente rol in heeft gehad: