Drag

Waarom de nieuwe generatie de voorkeur geeft aan abonnementen

Portretfoto van Ties Luijendijk
Ties Luijendijk
Subscription
Afbeelding van Insight

Er bestaat geen twijfel over dat koopgedrag verandert. Hele generaties zijn gewend om in plaats van een eenmalige transactie, ook voor een abonnement te kunnen kiezen. Deze optie is niet alleen populair vanwege het gebruiksgemak, maar ook omdat abonnementen hen de regie in handen geven.

Als we het over jongeren en abonnementen hebben, is de kans groot dat je meteen denkt aan B2C-aankopen. Zoals de aanschaf van diensten en thuisbezorging van maaltijden. Daar is zeker een grote en groeiende markt voor, maar het ware potentieel van abonnementen schuilt in de B2B-markt. De jonge generaties die met abonnementen zijn opgegroeid zijn al in sterke mate vertegenwoordigd binnen het personeelsbestand bij bedrijven. Deze generatie is dan ook vaak verantwoordelijk voor zakelijke beslissingen.

Tekenen des tijds

Eigendom is een concept waaraan jongeren steeds minder belang hechten. Abonnementen daargelaten gaan zij op veel fronten eenmalige aankopen uit de weg. Veel jongeren verwerpen bijvoorbeeld het idee dat je een huis moet kopen, omdat ze zich daarmee voor lange tijd in de schulden steken en vastgepind zitten aan een vaste verblijfslocatie. Het is waar dat deze ontwikkeling tot op zekere hoogte toe te schrijven is aan marktdruk in de vorm van torenhoge prijzen. Maar er is ook sprake van parallellen: huren lijkt namelijk in veel opzichten op een abonnement.

Millennials en leden van generatie Z zijn gewend geraakt om op hun wenken bediend te worden. In een wereld waarin al je bestellingen de volgende dag op de mat liggen zal dat nauwelijks als een verrassing komen. De verwachtingen van de jongere generaties zijn echter ook van invloed op hun koopgedrag en wat zij acceptabel vinden qua doorlooptijd. 

De behoefte aan betaalbaarheid en keuzevrijheid is een belangrijke reden voor de populariteit van abonnementen. Daarnaast vinden jongeren dat ze de regie moeten hebben over hun financiën en besluitvorming. Ze willen producten en diensten afnemen op een manier waarbij zij de controle in handen hebben in plaats van hun leverancier. En dat is precies wat abonnementen hen kunnen bieden. 

Het bezit van eigendommen heeft lange tijd als statussymbool gediend. Het eigendom van een groot nieuw huis of een flitsende auto werd tot voor kort gezien als een teken van succes. Maar jongere generaties hechten tegenwoordig meer belang aan speciale ervaringen zodat ze op die manier mooie herinneringen verzamelen. In plaats van te zoeken naar objecten die blijk geven van hun rijkdom, plaatsen ze berichten op social media over hun reizen, vriendschappen en ideeën.

De logische conclusie

We kunnen niet langer om de populariteit van abonnementen heen. Het inkoopgedrag is veranderd, en naarmate de nieuwe generaties het stokje overnemen zullen we steeds meer merken hoezeer deze veranderingen van invloed zijn op de manier waarop bedrijven zakendoen. 

Wat nu al zeker is, is dat het ontwikkelen van een abonnementsdienst de beste manier is om je op deze toekomst voor te bereiden. Ook wanneer je verdienmodel is gebaseerd op eenmalige verkoop zijn er genoeg mogelijkheden om op deze trend in te haken. Wij helpen je er graag bij. 

Relevante cases

Jouw idee kan net zo succesvol worden als deze cases

E-commerce
EKI

Een gebruiksvriendelijke en schaalbare productconfigurator die complexe B2B-orders vereenvoudigt.

E-commerce
Lavazza

Een flexibel platform dat B2B-klanten 30% sneller helpt en Lavazza’s groeiambities ondersteunt.

Klaar voor de volgende stap?

Ben jij toe aan een nieuwe e-commerce oplossing en wil je weten wat we bij rb2 voor je kunnen betekenen? Wij bellen je graag op om virtueel kennis te maken.

Name
Achternaam
E-mail
Company Name

Thank you for your submission!

Oops! Something went wrong while submitting the form.
Wil je meer weten?
Neem contact met ons op voor meer informatie en hoe wij onze kennis gebruiken om andere bedrijven te helpen groeien.

Meer blogs

Jaren aan kennis en ervaring die we graag met je delen

Portretfoto van Guus van Boom
Guus van Boom
E-commerce
De impact van de platformeconomie op Nederlandse merken en retailers
Ontdek hoe Nederlandse merken en retailers kunnen concurreren in de platformeconomie.
Portretfoto van Ties Luijendijk
Ties Luijendijk
E-commerce
Waarom headless commerce-platformen snel mainstream gaan worden
Als je actief bent in de e-commerce, heb je ongetwijfeld gehoord over ‘headless gaan’. Maar wat betekent dit precies en wat zijn de belangrijkste voordelen?
Portretfoto van Guus van Boom
Guus van Boom
E-commerce
Klantloyaliteit opbouwen met omnichannel technologie
Ontdek hoe omnichanneltechnologie traditionele retailers kan helpen de klantloyaliteit te vergroten en te floreren in het steeds competitievere online retaillandschap.