Drag

Kickstart je e-commerceplatform met een MVP

Portretfoto van Sjoerd Acket
Sjoerd Acket
E-commerce
Afbeelding van Insight

Waarom zou je als bedrijf nog kiezen voor een RFP (Request For Proposal) terwijl je ook kunt kiezen voor een MVP (Minimal Viable Product)? Een RFP is een detailleerde wensenlijst van alle functionaliteiten die je graag wilt hebben; je denkt dat hier behoefte aan is bij eindgebruikers, maar zeker weet je het niet. Bij een MVP neem je de proef op de som in een praktijksituatie. Je lanceert direct een platform van waarde en ontdekt naar welke functionaliteiten écht behoefte is bij eindgebruikers.

Ga voor een MVP (en geen RFP)

Een MVP kun je vergelijken met een kano waarbij je langzaam naar een speedboot en uiteindelijk een jacht toe werkt. Over de belangrijkste functie - varen- beschikt ook de MVP maar de latere versies zijn net iets luxer, sneller of vergen minder energie. Kortom; een MVP-versie van je e-commerce platform geeft je de kernfuncties, maar zonder de toeters en bellen. Zorg er bij deze kernfuncties wel voor dat je platform betrouwbaar is (geen bugs, geen teleurstelling), gebruiksvriendelijk is (simpele user interface) en een fijne gebruikservaring heeft; dit zorgt er immers voor dat bezoekers terugkeren.
Met een MVP ben je in staat om je te focussen op de functies die je daadwerkelijk nodig hebt, welke vaak afwijken van de requirements die je in je RFP zou hebben gesteld. Met een MVP kom je veel eerder in contact met de praktijk: echte klanten en een continue feedback loop. Aangezien je al in een vroeg stadium feedback ontvangt verkort je de doorlooptijd en versnel je de implementatie van je B2B e-commerce platform.
Dus een MVP is the 'way to go' , maar in de praktijk worden er vaak fouten gemaakt die de succesvolle lancering van een MVP kunnen dwarsbomen. Gelukkig hebben wij als technische partner al jaren ervaring bij de ontwikkeling van MVP B2B e-commerce platforms en weten wij welke obstakels je kunt tegenkomen.

5 tips voor een MVP e-commerce platform

1. Rechtstreekse communicatie
Soms lijkt het de juiste keuze om meer mensen toe te voegen aan je e-commerce project. Meer expertise, meer mensen, meer inzichten. Echter zorgt dit ervoor dat de communicatie kan verslechteren; hoe meer mensen, hoe meer communicatielijnen. Probeer het team klein te houden zodat rechtstreekse communicatie eenvoudig is. Daarnaast is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je UX- en development team rechtstreeks in verbinding staan met de klant. Laat bijvoorbeeld navigatie-informatie als heatmaps, interne zoekopdrachten, kruimelpaden en veelvoorkomende vragen rechtstreeks bij deze teams terecht komen.
2. Trial-and-error is belangrijk: leren van je fouten
Trial-and-error betekent errors! Schrik dus niet als je daadwerkelijk problemen tegenkomt bij de lancering van een MVP e-commerce platform. Het fijne van een MVP is dat je deze errors al in een vroeg stadium tegenkomt en snel kunt oplossen.
3. Aim higher!
Er is een 10X regel: ongeacht het doel dat je wil bereiken, kost het waarschijnlijk 10 keer zoveel energie dan verwacht. En ongeacht hoe hoog je de lat legt, kun je beter de lat 10 keer zo hoog leggen en dan is de uitkomst waarschijnlijk een stuk beter dan je voorspeld had.
4. De juiste software
Een platform staat of valt bij de technische fundering. Steeds meer ondernemers met een e-commerce platform geven de voorkeur aan een headless frontend CMS, zo blijkt uit de B2B e-commerce trends voor 2019. Hierbij wordt de frontend (hetgeen dat de bezoekers online zien) gescheiden van de backend (alle achtergrondprocessen die de bezoeker niet ziet). Virto Commerce biedt zo’n losstaande e-commerce module die zeer geschikt is voor B2B e-commerce platforms. En met een losstaande frontend (headless CMS) maak je je MVP e-commerce platform ook future-proof. Als je je e-commerce platform of het CMS ontgroeit, upgrade je alleen datgene wat nodig is.
5. Wacht niet te lang
Maak je geen zorgen als je MVP nog niet beschikt over toffe animaties en alle functies of als er nog kleine imperfecties zijn. Denk aan de waardevolle feedback die je ontvangt wanneer je platform in de markt is. Wacht dus niet te lang met het lanceren van je MVP. Pas vanaf dat moment kun je daadwerkelijk starten met het perfectioneren; op basis van échte feedback en niet vermoedens. Uiteraard moet je met de lancering van en MVP wel al diverse tools meenemen die bijdragen aan het genereren van inzichten in de werking van de website. Zo krijg je een antwoord op de vraag hoe het platform aansluit bij de behoeften van de doelgroep.
Heb je zelf de interesse om een e-commerce platform te lanceren en wil je in een vroeg stadium feedback ontvangen van gebruikers? rb2 heeft veel ervaring met greenfield projecten; waarbij wij van start gaan met een project vanaf het idee in iemands hoofd. Hierbij werken wij in sprints en met tools die het deployen van code sneller maken zodat wij in rap tempo een MVP kunnen neerzetten. Op deze manier helpen wij klanten te toetsen of de ontwikkelde functionaliteit aansluit bij de wensen van eindgebruikers in de realiteit. Neem contact met ons op om te bespreken hoe wij jou als technische partner kunnen helpen bij de lancering van jouw e-commerce platform.

Relevante cases

Jouw idee kan net zo succesvol worden als deze cases

E-commerce
EKI

Een gebruiksvriendelijke en schaalbare productconfigurator die complexe B2B-orders vereenvoudigt.

E-commerce
Lavazza

Een flexibel platform dat B2B-klanten 30% sneller helpt en Lavazza’s groeiambities ondersteunt.

Klaar voor de volgende stap?

Ben jij toe aan een nieuwe e-commerce oplossing en wil je weten wat we bij rb2 voor je kunnen betekenen? Wij komen graag in contact om virtueel kennis te maken.

Name
Achternaam
E-mail
Company Name

Thank you for your submission!

Oops! Something went wrong while submitting the form.
Wil je meer weten?
Neem contact met ons op voor meer informatie en hoe wij onze kennis gebruiken om andere bedrijven te helpen groeien.

Meer blogs

Jaren aan kennis en ervaring die we graag met je delen

Portretfoto van Jett Kooijman-Fetter
Jett Kooijman-Fetter
AI
Maak kennis met de AI Taskforce van rb2
Ontdek hoe de AI Taskforce van rb2 teams versterkt, processen versnelt en slimme AI-oplossingen bouwt die échte impact maken.
Portretfoto van Dennis van Marle
Dennis van Marle
Strategie
Veranderende verwachtingen: CEO Dennis van Marle over wat klanten nu écht willen
In deze blog blikt rb2-CEO Dennis van Marle terug op 20 jaar digitale ontwikkeling en kijkt hij vooruit naar wat klanten vandaag écht verwachten van digitale bureaus.
Portretfoto van Guus van Boom
Guus van Boom
E-commerce
De impact van de platformeconomie op Nederlandse merken en retailers
Ontdek hoe Nederlandse merken en retailers kunnen concurreren in de platformeconomie.