Drag

Hoe je een OMS en e-commerceplatform voor je laat werken

Portretfoto van Richard Birksteiner
Richard Birksteiner
E-commerce
Afbeelding van Insight

Kort geleden ging ik in gesprek met Mark, partner en consultant bij SCAPE en Ivo, Head of Integrations bij commercetools voor een gesprek over order management systems (OMS’en) en e-commerceplatforms. Wat zijn de best practices voor het implementeren en integreren van deze platforms? En hoe kunnen retailers optimaal gebruikmaken van hun voorraden, mensen en locaties?

Alles begint met een flexibel, modern en multi-channel handelsplatform
Veel retailorganisaties zijn actief via diverse kanalen: e-commerce, POS-systemen (infysieke winkels), apps en marktplaatsen. Ze hebben een handelsplatform nodig dat ondersteuning biedt voor zowel hun bestaande en toekomstige kanalen. Dat platform zou idealiter headless moeten zijn. Dat betekent dat de front end en back end van elkaar zijn gescheiden. Met een dergelijk platform kunnen retailbedrijven op flexibele wijze voor elk kanaal de beste en meest gebruiksvriendelijke front end creëren. Het biedt hen daarnaast de mogelijkheid om de UI aan te passen voor een unieke klantervaring.
Het is belangrijk om te kiezen voor een headless e-commerceplatform dat API’s biedt waarmee je een koppeling kunt maken met meerdere front ends en andere services binnen je retailomgeving.

Zeg vaker ja tegen klanten
Bij de implementatie van een handelsplatform en OMS raden we aan om voor een integratielaag te zorgen. Deze event-driven laag synchroniseert de bestellingsgegevens in het OMS met het ERP-systeem, de POS-systemen en de webwinkelmodules. API’s en integratielagen maken het eenvoudiger voor retailorganisaties om nieuwe applicaties en diensten te ontwikkelen tijdens elk stadium van hun volwassenheidstraject.

Verander en innoveer elke dag
Alles wat we tot dusver hebben gesproken klinkt mogelijk als iets dat een enorme impact op je organisatie zal hebben. Mijn gouden tip voor retailers: probeer niet alles ineens te doen. Bied je klanten in plaats daarvan dagelijks toegevoegde waarde in de vorm van nieuwe diensten en functionaliteit.

Relevante cases

Jouw idee kan net zo succesvol worden als deze cases

E-commerce
EKI

Een gebruiksvriendelijke en schaalbare productconfigurator die complexe B2B-orders vereenvoudigt.

E-commerce
Lavazza

Een flexibel platform dat B2B-klanten 30% sneller helpt en Lavazza’s groeiambities ondersteunt.

Klaar voor de volgende stap?

Ben jij toe aan een nieuwe e-commerce oplossing en wil je weten wat we bij rb2 voor je kunnen betekenen? Wij komen graag in contact om virtueel kennis te maken.

Name
Achternaam
E-mail
Company Name

Thank you for your submission!

Oops! Something went wrong while submitting the form.
Wil je meer weten?
Neem contact met ons op voor meer informatie en hoe wij onze kennis gebruiken om andere bedrijven te helpen groeien.

Meer blogs

Jaren aan kennis en ervaring die we graag met je delen

Portretfoto van Jett Kooijman-Fetter
Jett Kooijman-Fetter
AI
Maak kennis met de AI Taskforce van rb2
Ontdek hoe de AI Taskforce van rb2 teams versterkt, processen versnelt en slimme AI-oplossingen bouwt die échte impact maken.
Portretfoto van Dennis van Marle
Dennis van Marle
Strategie
Veranderende verwachtingen: CEO Dennis van Marle over wat klanten nu écht willen
In deze blog blikt rb2-CEO Dennis van Marle terug op 20 jaar digitale ontwikkeling en kijkt hij vooruit naar wat klanten vandaag écht verwachten van digitale bureaus.
Portretfoto van Guus van Boom
Guus van Boom
E-commerce
De impact van de platformeconomie op Nederlandse merken en retailers
Ontdek hoe Nederlandse merken en retailers kunnen concurreren in de platformeconomie.