Drag

Hoe een slimme integratielaag je propositie versterkt

Portretfoto van Roelof Blom
Roelof Blom
E-commerce
Afbeelding van Insight

Het koppelen van systemen en het orkestreren van datastromen binnen je online platform is essentieel om klanten de ervaring te bieden die ze verwachten en zo je propositie te versterken. Hierbij is een goede integratielaag onmisbaar. In deze blog vertellen we je wat dit jouw klanten en jouw organisatie oplevert en hoe je ervoor zorgt dat je IT-landschap schaalbaar, flexibel en toekomstvast blijft.

In het digitale tijdperk worden de verwachtingen van klanten alsmaar hoger als het gaat om gebruiks- en klantvriendelijkheid bij het kopen van producten of het gebruiken van online platformen. Bedrijven als Amazon, Bol.com en Coolblue hebben de lat de afgelopen jaren hoog gelegd als het gaat om het bieden van een optimale klantervaring. Andere organisaties kunnen hierdoor niet achterblijven. Organisaties halen dan ook alles uit de kast om de online strijd om de klant te winnen, zowel in het B2C- als B2B-segment.

Wat verwachten klanten anno 2022 van online platformen?
Klanten willen online net zo goed bediend worden als in een fysieke winkel: een snelle, foutloze, persoonlijke service met een glimlach. Organisaties zullen dus moeten proberen dit gevoel over te brengen in een online e-commerce-, loyalty- of abonnementenomgeving. Dat doe je door het bieden van:

  • Een prettige ‘look and feel’ die naadloos aansluit bij het merk en bij de verwachting van je doelgroep
  • Een prettige rationele klantbeleving door het bieden van:
  • gebruiksgemak (simpel, transparant, toegankelijk en veilig)
  • relevantie (goed vindbaar en aangepast aan de behoeften van de doelgroep)
  • performance (de webshop of het platform werkt snel en is 24/7 beschikbaar)

Performance is key
Men zegt wel eens dat goede performance de belangrijkste metric voor conversie is. Als het te lang duurt, haakt de gebruiker af. “Tegenwoordig zijn we allemaal super ongeduldig. Alles moet lekker werken, vanaf het inloggen, producten of diensten zoeken, informatie vinden, iets aan je winkelmand toevoegen, betalen, tot en met de bezorging. Hierbij mag ook de ‘after sales’ niet over het hoofd gezien worden”, vertelt Ties Luijendijk, Business Consultant bij rb2.

**De juiste functionaliteit voor het juiste kanaal **
Klanten verwachten bovendien op alle kanalen, of dit nou op hun mobiele device of achter de laptop is, dat zij altijd de beschikking hebben tot alle relevante functionaliteiten. Die functionaliteiten lopen per kanaal vaak uiteen.

Waarom een slimme integratielaag een must is
Sinds de opkomst van software-as-a-service (SaaS) hoeft de klant software zelf niet meer aan te schaffen of te beheren. De SaaS-aanbieder zorgt voor de beschikbaarheid, veiligheid en doorontwikkeling.
We raden organisaties aan om daarbij te kiezen voor best-of-breed oplossingen van gespecialiseerde SaaS-leveranciers. Zo ontstaat er een composable architecture: je kiest een ERP-systeem dat je processen het best ondersteunt, het juiste CRM-systeem voor het beheren van de relatie en interactie met (potentiële) klanten, een CMS voor het beheren van je content en een PIM voor je productinformatie. De uitdaging is om al deze systemen als een geheel te laten samenwerken met je platform voor bijvoorbeeld e-commerce, subscription en loyalty.

Om al die systemen en applicaties goed met elkaar te laten samenwerken en dus optimaal gebruik te maken van alle waardevolle data die al op verschillende plekken binnen je organisatie aanwezig is komt een slimme integratielaag goed van pas. Core Connect, de oplossing van rb2, is de lijm die jouw applicaties met elkaar verbindt en laat communiceren.

Koppel je tech-stack aan een integratielaag en al je data is altijd en overal up-to-date. Zo bied je de beste UX-ervaring, mogelijk gemaakt door nieuwe technologieën én door je legacy systemen. Want misschien wel het allergrootste voordeel aan zo’n slimme integratielaag is dat je niet je hele IT-landschap in één keer hoeft te moderniseren of naar de cloud te brengen. Je zorgt dat je IT-landschap schaalbaar, toekomstvast en flexibel blijft.

Relevante cases

Jouw idee kan net zo succesvol worden als deze cases

E-commerce
EKI

Een gebruiksvriendelijke en schaalbare productconfigurator die complexe B2B-orders vereenvoudigt.

E-commerce
Lavazza

Een flexibel platform dat B2B-klanten 30% sneller helpt en Lavazza’s groeiambities ondersteunt.

Klaar voor de volgende stap?

Ben jij toe aan een nieuwe e-commerce oplossing en wil je weten wat we bij rb2 voor je kunnen betekenen? Wij komen graag in contact om virtueel kennis te maken.

Name
Achternaam
E-mail
Company Name

Thank you for your submission!

Oops! Something went wrong while submitting the form.
Wil je meer weten?
Neem contact met ons op voor meer informatie en hoe wij onze kennis gebruiken om andere bedrijven te helpen groeien.

Meer blogs

Jaren aan kennis en ervaring die we graag met je delen

Portretfoto van Dennis van Marle
Dennis van Marle
Strategie
Veranderende verwachtingen: CEO Dennis van Marle over wat klanten nu écht willen
In deze blog blikt rb2-CEO Dennis van Marle terug op 20 jaar digitale ontwikkeling en kijkt hij vooruit naar wat klanten vandaag écht verwachten van digitale bureaus.
Portretfoto van Guus van Boom
Guus van Boom
E-commerce
De impact van de platformeconomie op Nederlandse merken en retailers
Ontdek hoe Nederlandse merken en retailers kunnen concurreren in de platformeconomie.
Portretfoto van Ties Luijendijk
Ties Luijendijk
E-commerce
Waarom headless commerce-platformen snel mainstream gaan worden
Als je actief bent in de e-commerce, heb je ongetwijfeld gehoord over ‘headless gaan’. Maar wat betekent dit precies en wat zijn de belangrijkste voordelen?