Drag

Haal nog meer uit jouw Order Management Systeem (OMS)

Portretfoto van Richard Birksteiner
Richard Birksteiner
E-commerce
Afbeelding van Insight

Als je fysieke producten verkoopt dan weet je het: een order management systeem (OMS) is onmisbaar. Bedrijven zoals Coolblue zetten hun OMS in als katalysator voor groei. Onder andere door voorraden goed te managen en orders en retouren snel en slim te regelen.

De beste klantervaring
E-commerce is complexer geworden omdat de meeste (r)etailers meer digitale kanalen inzetten om hun producten aan te bieden. Ook ligt de meeste voorraad vaak in fysieke winkels en is een slimme afhandeling van bestellingen een absolute must om de beste klantervaring te bieden.

Integreer met je tech stack
Wil je nog meer efficiëntie voordelen halen uit jouw OMS, dan doe je er goed aan om deze oplossing te integreren met zoveel mogelijk andere applicaties die je al binnen jouw tech stack gebruikt. Vergeet daarbij ook niet koppelingen met de systemen van derden. Door systemen te integreren minimaliseer je foutgevoeligheid en benut je automatisering binnen e-commerce processen. 
Om het jou makkelijk te maken, hebben we hieronder een lijst gemaakt van deze applicaties en systemen

Applicaties

  • Enterprise Resource Planning (ERP): optimaliseer de overall bedrijfsproductiviteit door data over het afhandelen van orders mee te nemen
  • Product Information Management (PIM): verrijk statische productinformatie voor het orderproces met relevante gegevens uit het PIM systeem. Denk hierbij aan plaatjes en (commerciële) productnamen en -omschrijvingen
  • Customer Relationship Management (CRM): gebruik de klantgegevens uit het CRM om tijdens het order fulfillment process persoonlijk en gericht te communiceren met klanten
  • Payment Service Provider (PSP): weet zeker dat de financiële afhandeling van orders én retouren automatisch, efficiënt, overzichtelijk en snel plaatsvindt
  • Business Intelligence (BI): voeg de KPIs van het OMS toe aan jouw bestaande BI-rapportages

Third party systemen

  • market places zoals Bol.com en Amazon, ontvang orders vanuit deze kanalen alsof het orders vanuit je eigen website zijn. Koppel status updates naar aanleiding van de orderverwerking terug naar de specifieke market places
  • logistieke dienstverleners of brokers, maak voor elke order de beste logistieke keuze. Zo kan het slimmer zijn om orders naar land A met dienstverlener 2 te sturen en naar land X met 4

Relevante cases

Jouw idee kan net zo succesvol worden als deze cases

E-commerce
EKI

Een gebruiksvriendelijke en schaalbare productconfigurator die complexe B2B-orders vereenvoudigt.

E-commerce
Lavazza

Een flexibel platform dat B2B-klanten 30% sneller helpt en Lavazza’s groeiambities ondersteunt.

Klaar voor de volgende stap?

Ben jij toe aan een nieuwe e-commerce oplossing en wil je weten wat we bij rb2 voor je kunnen betekenen? Wij komen graag in contact om virtueel kennis te maken.

Name
Achternaam
E-mail
Company Name

Thank you for your submission!

Oops! Something went wrong while submitting the form.
Wil je meer weten?
Neem contact met ons op voor meer informatie en hoe wij onze kennis gebruiken om andere bedrijven te helpen groeien.

Meer blogs

Jaren aan kennis en ervaring die we graag met je delen

Portretfoto van Jett Kooijman-Fetter
Jett Kooijman-Fetter
AI
Maak kennis met de AI Taskforce van rb2
Ontdek hoe de AI Taskforce van rb2 teams versterkt, processen versnelt en slimme AI-oplossingen bouwt die échte impact maken.
Portretfoto van Dennis van Marle
Dennis van Marle
Strategie
Veranderende verwachtingen: CEO Dennis van Marle over wat klanten nu écht willen
In deze blog blikt rb2-CEO Dennis van Marle terug op 20 jaar digitale ontwikkeling en kijkt hij vooruit naar wat klanten vandaag écht verwachten van digitale bureaus.
Portretfoto van Guus van Boom
Guus van Boom
E-commerce
De impact van de platformeconomie op Nederlandse merken en retailers
Ontdek hoe Nederlandse merken en retailers kunnen concurreren in de platformeconomie.