Drag

E-commerce heeft nog steeds een wereld te winnen

Portretfoto van Jett Kooijman-Fetter
Jett Kooijman-Fetter
E-commerce
Afbeelding van Insight

E-commerce is een wereld van veranderingen, continu, en in steeds hoger tempo. Tegelijkertijd is e-commerce ook flink ingeburgerd. Onze impliciete verwachtingen van wat een goede e-commerce shop is, liggen hoog. Hoe blijf je als e-commerce bedrijf onderscheidend in een platform economie? Hoe je klanten wint, behoudt en uitbouwt hangt af van de juiste aanpak en de juiste mix van kanalen.

Retailers en andere bedrijven die hun digitale e-commerce processen niet volledig optimaliseren met de juiste moderne technieken en tools, gaan het nog zwaarder krijgen in het Nederlandse winkellandschap. Grotere platformen zoals Amazon en Bol worden dan nog dominanter vanwege de inkoopkracht en investeringen in maatwerk.

Om jezelf te onderscheiden, moet je bouwen op een flexibel fundament. Je moet kunnen inspelen op klantinzichten en veranderingen in de markt. Die opzet heet composable commerce. Hierbij combineer je verschillende oplossingen tot één op maat gemaakte architectuur voor jouw e-commerce. In theorie pluk je daarmee de vruchten van de functionaliteit van goede marktoplossingen, gecombineerd met maatwerk waarmee je je kunt onderscheiden. Maar de transformatie naar composable commerce is vaak complex en kostbaar. Deze vergt een hoge investering, en ook de technische uitdaging van het systeem online houden blijkt vaak duur.

CoreConnect
Om die uitdagingen het hoofd te bieden ontwikkelde rb2 het platform CoreConnect. “Ons platform biedt retailers een modulair systeem, waarmee ze sneller live kunnen gaan door gebruik van reeds gebouwde componenten.” zegt Jeroen van Meel, hoofd van ‘composable commerce’. CoreConnect stelt bedrijven in staat om bestaande oplossingen te integreren, en combineren met specifieke maatwerk-applicaties. Uitdagingen van schaalbaarheid, onderhoud en technische complexiteit worden daarmee weg genomen. “Op die manier geven we e-commerce bedrijven grip op de kern; klantervaring, verkoopkanalen en data.” aldus Stijn Bakker, product lead voor CoreConnect.

“Wij geloven dat succesvolle e-commerce bedrijven kiezen waar ze zich op focussen en waar ze hun maatwerk-budget aan besteden.” zegt Bakker. Zo ontwikkelde tuin-en houthandel Gadero met rb2 een op maat gemaakt systeem om de verzending van grote en zware pakketten hout op een klantvriendelijke manier mogelijk te maken. “Standaard verzendopties zijn voor een houthandel geen optie, maar op Gadero kunnen klanten alsnog zien op welke dagen en tijden hun nieuwe tuinhuisje op de stoep kan worden afgeleverd.” zegt van Meel. Die applicatie van Gadero draait in een composable architectuur van CoreConnect, geïntegreerd met andere systemen die voorzien in bijvoorbeeld betaling, product-informatie en content.

"Houd grip op klantervaring, verkoopkanalen en data om je te blijven onderscheiden in een continu veranderende e-commerce wereld"

Een goede klantervaring als uitgangspunt
Klanten hebben een bepaalde verwachting rondom online shoppen. De lat ligt hoog. Content, product informatie, retouren en verzending zijn onderdelen waar je niet over nadenkt, maar die wel degelijk moeten kloppen voor een goede ervaring. Zo vormen bijvoorbeeld ook de hoeveelheid en kwaliteit van de betaalopties een belangrijk onderdeel van het aankoopproces. Een van de partners van rb2 is Pay. “De vrijheid die een ondernemer heeft om een betaaloptie bij Pay te kiezen is belangrijk. Voor onze klant Gadero biedt Pay zowel de betaalopties op de verkooppunten als in de shop (omnichannel) waarmee een uniforme ervaring ontstaat.” aldus Jeroen van Meel over het partnership.

Het klinkt simpel, maar de markt en het koopgedrag zijn continu onderhevig aan veranderingen, en ook daar moet elke organisatie snel op kunnen inspelen. De componenten die het bedrijf inzet om te onderscheiden dienen dan ook snel aangepast of vervangen te kunnen worden. “Je wil toekomstbestendig zijn, met een systeem dat met je mee kan groeien. Een systeem dat kan integreren met bijvoorbeeld een loyalty platform, klaar is voor omni-channel verkooppunten, of zonder problemen nieuwe technologieën zoals generative AI kan implementeren.” aldus Bakker.

Dit artikel verscheen op 27 mei in de E-commerce bijlage van Het Financieele Dagblad.

Relevante cases

Jouw idee kan net zo succesvol worden als deze cases

E-commerce
EKI

Een gebruiksvriendelijke en schaalbare productconfigurator die complexe B2B-orders vereenvoudigt.

E-commerce
Lavazza

Een flexibel platform dat B2B-klanten 30% sneller helpt en Lavazza’s groeiambities ondersteunt.

Klaar voor de volgende stap?

Ben jij toe aan een nieuwe e-commerce oplossing en wil je weten wat we bij rb2 voor je kunnen betekenen? Wij komen graag in contact om virtueel kennis te maken.

Name
Achternaam
E-mail
Company Name

Thank you for your submission!

Oops! Something went wrong while submitting the form.
Wil je meer weten?
Neem contact met ons op voor meer informatie en hoe wij onze kennis gebruiken om andere bedrijven te helpen groeien.

Meer blogs

Jaren aan kennis en ervaring die we graag met je delen

Portretfoto van Dennis van Marle
Dennis van Marle
Strategie
Veranderende verwachtingen: CEO Dennis van Marle over wat klanten nu écht willen
In deze blog blikt rb2-CEO Dennis van Marle terug op 20 jaar digitale ontwikkeling en kijkt hij vooruit naar wat klanten vandaag écht verwachten van digitale bureaus.
Portretfoto van Guus van Boom
Guus van Boom
E-commerce
De impact van de platformeconomie op Nederlandse merken en retailers
Ontdek hoe Nederlandse merken en retailers kunnen concurreren in de platformeconomie.
Portretfoto van Ties Luijendijk
Ties Luijendijk
E-commerce
Waarom headless commerce-platformen snel mainstream gaan worden
Als je actief bent in de e-commerce, heb je ongetwijfeld gehoord over ‘headless gaan’. Maar wat betekent dit precies en wat zijn de belangrijkste voordelen?