Drag

4 trends in B2B e-commerce die je in de gaten moét houden

Portretfoto van Ties Luijendijk
Ties Luijendijk
E-commerce
Afbeelding van Insight

Welke trends moet je als B2B ondernemer in de gaten houden? Of waar moet je wellicht linea recta op inspelen? In deze blog bespreken wij een aantal trends in B2B commerce: digitalisering, headless CMS, Progressive Web Apps en online marktplaatsen.

Digitalisering in B2B commerce door toename jonge inkopers

De jonge generatie gaat steeds vaker een onderdeel uitmaken van het B2B aankoopproces: driekwart van de millennials heeft een aandeel in het beslissingsproces voor B2B-aankopen van hun organisaties en een gedeelte is eindverantwoordelijk voor dit proces. Deze cijfers impliceren dat er een verandering op komst is die gepaard gaat met een nieuwe generatie B2B kopers.

Dit wetende stel je jezelf natuurlijk de vraag: hoe speel ik hierop in? Aangezien B2B inkopers steeds jonger zijn, zal het aantal online aankopen aanzienlijk toenemen. B2B e-commerce komt daardoor dus in een stroomversnelling, waarbij een e-commerce platform niet langer een pre is maar een must. Belangrijk hierbij is dat het aansluit bij de verwachtingen van (millennial) B2B inkopers, namelijk:

  • Een online koopervaring die snel en eenvoudig verloopt;
  • Een betrouwbare en bovendien snelle afhandeling van transacties;
  • Personalisatie, die met de opkomst van kunstmatige intelligentie en machine learning steeds beter te realiseren is;
  • Duidelijk geïnformeerd worden bij het maken van productkeuzes.

Ook koffiemerk Lavazza Nederland zag de must om het huidige e-commerce platform te vervangen en gebruik te maken van personalisatie. Het koffiemerk heeft een nieuw e-commerce platform neergezet dat volledig inspringt op de groeiende behoeftes van klanten omtrent gepersonaliseerde transactie- en productinformatie. De nieuwe e-commerce website leert van klantgedrag en hierdoor kan Lavazza Nederland beter inspringen op de klantwensen.

Headless CMS: front- en backend B2B e-commerce platform gescheiden

Steeds meer ondernemers met een e-commerce platform geven de voorkeur aan een headless frontend CMS. Hierbij wordt de frontend (hetgeen dat de bezoekers online zien) gescheiden van de backend (alle achtergrondprocessen die de bezoeker niet ziet).

Door gebruik te maken van een losstaande e-commerce module (backend), zoals Virto Commerce, haal je het beste uit twee werelden. Zo heb je een backend die de gewenste functies biedt in combinatie met het CMS dat bij jou past. En omdat zowel de e-commerce module (zoals Virto Commerce) als het Headless CMS (zoals Squidex) de frontend via een API bedienen, ben je volledig flexibel in het inrichten van je frontend. De keuze voor een losstaande frontend, maakt je e-commerce platform ook future-proof. Als je je e-commerce systeem of het CMS ontgroeit, upgrade je alleen datgene wat nodig is.

Het voornaamste voordeel is dat je een specialistische tool hebt voor zowel frontend als backend. Bij full-service systemen, die een front- en backend bieden, moet je toch vaak concessies maken in ofwel het uiterlijk van je e-commerce platform ofwel de functies. Concessies die je niet wilt maken en met een headless CMS niet langer hoeft te maken.

B2B Progressive Web Apps: native app ervaring in de browser

Progressive Web Apps (PWA’s) zijn één van de meest besproken trends in 2019. Een PWA kan het beste worden omschreven als een website met bepaalde functies die je normaal alleen tegenkomt in native apps. Functies zoals het sturen van push notificaties, het offline laden van pagina’s (mits je deze eerder geopend hebt) en toegang tot de video, audio en camera. Buiten deze functionele voordelen, bieden PWA’s nog veel meer voordelen, zoals minder ontwikkeltijd.

Een Progressive Web App combineert eigenlijk het beste van twee werelden: de offline werking en de mogelijkheden van een app en de snelle bereikbaarheid van een traditionele webpagina. Veel B2B en B2C bedrijven maken hier gebruik van. En met succes: AliExpress ontdekte een toename van 104% in conversion rates sinds zij zijn overgestapt naar Progressive Web App.

Onze Technical Lead GK heeft voor de website van rb2 – waar je nu deze blog leest – ook gebruikgemaakt van een PWA. “Voor ons was de voornaamste reden om te switchen de snelheid die dit met zich meebrengt. Daarnaast kunnen pagina’s ook in delen worden gecached. Zo blijven de footer en header bijvoorbeeld vast staan en wordt alleen de rest opnieuw geladen.”

B2B commerce op online marktplaatsen

Dat online marktplaatsen populair zijn in de B2C-markt is al langer bekend, maar sinds kort doen deze ook hun intrede in de B2B-markt. 92% van de B2B-kopers gebruikt online marktplaats Amazon om onderzoek te doen voor zakelijke aankopen en 82% doet deze aankopen ook. En de voorspellingen luiden dat B2B aankopen via online marktplaatsen alleen maar zullen toenemen. Zo wordt er verwacht dat ruim 50% van de B2B-bestellingen geplaatst zal worden via online marktplaatsen in 2022.

Er zal dus een toename zijn van B2B aanbieders op online marktplaatsen. Hierbij moet je niet alleen te denken aan traditionele marktplaatsen met producten zoals eBay en Amazon, maar ook aan nieuwere vormen. Zo brengt het online boekingsplatform Meetingselect vraag en aanbod bij elkaar op een unieke manier. Dit platform maakt het wereldwijd zoeken, boeken en aanbieden van locaties voor vergaderingen en evenementen mogelijk. Dit voorbeeld illustreert dat online marktplaatsen niet alleen voor B2B producten, maar ook voor diensten in opmars zijn.

B2B commerce op online marktplaatsen

Dat online marktplaatsen populair zijn in de B2C-markt is al langer bekend, maar sinds kort doen deze ook hun intrede in de B2B-markt. 92% van de B2B-kopers gebruikt online marktplaats Amazon om onderzoek te doen voor zakelijke aankopen en 82% doet deze aankopen ook. En de voorspellingen luiden dat B2B aankopen via online marktplaatsen alleen maar zullen toenemen. Zo wordt er verwacht dat ruim 50% van de B2B-bestellingen geplaatst zal worden via online marktplaatsen in 2022.

Er zal dus een toename zijn van B2B aanbieders op online marktplaatsen. Hierbij moet je niet alleen te denken aan traditionele marktplaatsen met producten zoals eBay en Amazon, maar ook aan nieuwere vormen. Zo brengt het online boekingsplatform Meetingselect vraag en aanbod bij elkaar op een unieke manier. Dit platform maakt het wereldwijd zoeken, boeken en aanbieden van locaties voor vergaderingen en evenementen mogelijk. Dit voorbeeld illustreert dat online marktplaatsen niet alleen voor B2B producten, maar ook voor diensten in opmars zijn.

Relevante cases

Jouw idee kan net zo succesvol worden als deze cases

E-commerce
EKI

Een gebruiksvriendelijke en schaalbare productconfigurator die complexe B2B-orders vereenvoudigt.

E-commerce
Lavazza

Een flexibel platform dat B2B-klanten 30% sneller helpt en Lavazza’s groeiambities ondersteunt.

Klaar voor de volgende stap?

Ben jij toe aan een nieuwe e-commerce oplossing en wil je weten wat we bij rb2 voor je kunnen betekenen? Wij komen graag in contact om virtueel kennis te maken.

Name
Achternaam
E-mail
Company Name

Thank you for your submission!

Oops! Something went wrong while submitting the form.
Wil je meer weten?
Neem contact met ons op voor meer informatie en hoe wij onze kennis gebruiken om andere bedrijven te helpen groeien.

Meer blogs

Jaren aan kennis en ervaring die we graag met je delen

Portretfoto van Jett Kooijman-Fetter
Jett Kooijman-Fetter
AI
Maak kennis met de AI Taskforce van rb2
Ontdek hoe de AI Taskforce van rb2 teams versterkt, processen versnelt en slimme AI-oplossingen bouwt die échte impact maken.
Portretfoto van Dennis van Marle
Dennis van Marle
Strategie
Veranderende verwachtingen: CEO Dennis van Marle over wat klanten nu écht willen
In deze blog blikt rb2-CEO Dennis van Marle terug op 20 jaar digitale ontwikkeling en kijkt hij vooruit naar wat klanten vandaag écht verwachten van digitale bureaus.
Portretfoto van Guus van Boom
Guus van Boom
E-commerce
De impact van de platformeconomie op Nederlandse merken en retailers
Ontdek hoe Nederlandse merken en retailers kunnen concurreren in de platformeconomie.