Connected Trucks Voor elke truck een passend abonnement

DAF Connect biedt eigenaren van een wagenpark real-time inzicht in de prestaties van en status van hun vloot. Deze online portal is de kern van de Connected Driving activiteiten van DAF. rb2 heeft voor DAF een portal gebouwd waarin wagenparkbeheerders extra functionaliteiten binnen DAF Connect kunnen aanschaffen op abonnementsbasis. Zo beschikt elke truck over de connected functionaliteiten die dat specifieke voertuig nodig heeft. Zo kunnen wagenparkbeheerders hun vloot zo kosteneffectief mogelijk inzetten, omdat ze alleen betalen voor de functionaliteiten die gebruikt worden.

banner
logo

Functionaliteiten uit- en inschakelen

Voor de hele vloot, of één specifieke truck

Tools & technieken

icon
Technologie
FRONTEND
Vue.js
BACKEND
.NET Core 2.1, Docker, Azure functions
PROGRAMMING LANGUAGES
C# 8.0, Javascript
icon
Services
CI / CD
GitHub Actions / VSTS
CLOUD
Azure
CMS
Prismic headless
icon
Tools & methodiek
VERSION CONTROL
GitHub
METHODOLOGY
Scrum 2 week cyclus

Onze uitdaging

Het beheren van één of een handjevol abonnementen is niet zo complex of tijdrovend. Maar wat als een wagenparkbeheerder de abonnementen van soms wel duizenden vrachtwagens moet beheren. Hoe start of annuleer je makkelijk een abonnement voor één truck? Of voor alle trucks van een bepaald type? En niet geheel onbelangrijk: hoe houd je controle over de kosten?

Verder was de gebruikerservaring binnen deze portal ontzettend belangrijk. Bijvoorbeeld om de duizenden vrachtwagens en dito abonnementen efficiënt en makkelijk te kunnen beheren; het gaat tenslotte om flinke bedragen per maand. Ook is het prettig voor wagenparkbeheerders om op een gebruiksvriendelijke manier te kunnen zoeken en filteren per gebruiker, truck of abonnement om zo snel vragen te kunnen beantwoorden.

Het beheer van abonnementen en facturatie leggen we bij Zuora, hét platform dat je hiervoor wilt inzetten. Gezien de complexiteit en diversiteit van de functionaliteiten die DAF nodig had, hebben we vrijwel alle Zuora-features geïmplementeerd binnen de portal voor wagenparkbeheerders. Het Zuora-platform doet dienst als productcatalogus, inclusief de prijzen, facturatie en belastingen. Zo kan DAF automatische facturatie-runs uitvoeren via de verschillende betaalmethodes waaruit klanten kunnen kiezen.

Het resultaat

Voor de ontwikkeling van het DAF-platform werd gekozen voor een combinatie van maatwerk rb2-technologie en Zuora. Nu staat er een solide portal waar wagenparkbeheerders elke gewenst actie kunnen uitvoeren met betrekking tot de abonnementen op hun vrachtwagens. Voor DAF is deze portal de start van het aanbieden van ‘subscription based services’.

Onze werkwijze

Samen met onze partner Subscription Factory is dit traject aangevlogen als een MVP. DAF had flinke ambities en we wilden daarom snel resultaten laten zien.

Voorafgaand aan de eerste sprint hebben we een paar pittige refinement-sessies gedaan om het volledige landschap in kaart te brengen. Het integreren van nieuwe (externe) componenten in je eigen IT-landschap is altijd spannend. Het was belangrijk om in een vroeg stadium de impact al te analyseren en vooruit te denken op de langetermijn houdbaarheid van zulke integraties. Aan de ene kant wil iedereen zo snel mogelijk beginnen. Maar het eerst in kaart brengen van de belangrijkste componenten en de gevolgen daarvan op de bestaande IT-omgeving helpt enorm om samen comfortabel te starten.

Zodra de kaders stonden, zijn we begonnen aan de eerste sprint, in nauw contact met stakeholders vanuit DAF. DAF kent de gebruikers en hun producten (trucks/apps) als geen ander. Beter dan wij ooit als externe specialisten zouden kunnen. Door tijdige feedback-loops in te bouwen, zorgden we ervoor dat we precies datgene bouwden dat aansloot bij de behoeften van DAF en hun klanten en gebruikers. Dankzij die korte feedbackloops konden we tijdig bijsturen en zo tot de ideale MVP komen.

Wil je meer weten over deze case?

Vanzelfsprekend wordt er met een passend, uitgebreid team gewerkt aan dit project, maar wanneer je meer details wilt weten, moet je echt zijn bij:

Marco van den Bergh
Delivery Manager
+31 (0)299 200800

photo
Of check hieronder andere cases of blogs die hiermee te maken hebben: