Goed is een grote zorgretailer in Vlaanderen met zo’n 90 apotheken, 60 hoorcentra en 50 thuiszorgwinkels. Goed maakt onderdeel uit van CM, het grootste ziekenfonds van België met 4,5 miljoen leden. De zorgretailer is in 2019 opgericht door veertien zorgorganisaties samen te voegen. Het resultaat is een uitgebreide propositie met een ruim assortiment van medicijnen en medische hulpmiddelen. Goed’s dienstverlening is gericht op het ondersteunen van leden en zorgverleners bij herstel en verbetering van de gezondheid en kwaliteit van leven.
Duizenden zorgproducten online beschikbaar één e-commerce platform voor de grootste zorgretailer van Vlaanderen

Goed is een grote zorgretailer in Vlaanderen en onderdeel van CM,
het grootste ziekenfonds van België met 4,5 miljoen leden.
Tools & technieken
Goed's uitdaging
Verschillende websites en verouderd e-commerce platform
Het onderbrengen van verschillende organisaties binnen Goed beschikte de zorgretailer over een flink portfolio van veelal op zichzelf staande websites. Een aantal websites hadden bovendien een eigen e-commerce omgeving. Goed wilde niet verder met het e-commerce platform achter haar webshops.
Complexe prijsstructuur van 120.000 producten
Daarnaast is de uitgebreide prijsstructuur een flinke uitdaging voor Goed. Het gaat daarbij om de complexiteit tussen de prijzen voor leden, zorgverleners én verrekeningen met de zorgverzekering. Goed had de wens om de 120.000 producten die ze leveren op een veilige en gebruiksvriendelijke manier en met goede laadsnelheden online beschikbaar te maken.
Na een marktverkenning onder begeleiding van PwC, heeft Goed gekozen voor rb2 als implementatie- en integratiepartij voor het bouwen van het nieuwe e-commerce platform op basis van commercetools.
Het resultaat
Headless e-commerce platform en koppelingen met third party services
rb2 bouwde de nieuwe website met commercetools als headless platform en Contentful als headless CMS, die beiden via één GraphQL front-end API benut worden door een ‘single page application’ front-end. Deze API maakt ook services van derden beschikbaar via de front-end, zoals de betaaldiensten en authenticatie van verzekerden.
In fases het complete assortiment online beschikbaar
Als eerste mijlpaal werd één categorie uit het assortiment gekozen en online gebracht. In de fase daarna volgden releases in de volle breedte van het assortiment en werd Goed’s dienstverlening omnichannel beschikbaar gemaakt.
Event-based integratie laag zorgt voor effectieve communicatie met backend systemen
‘Achter’ het commerce platform, heeft rb2 een event-based integratielaag gerealiseerd om de koppelingen (èn ontkoppelingen van) de bestaande, achterliggende systemen van Goed te faciliteren. Data rondom bijvoorbeeld klanten, producten en orders wordt via deze integratielaag met de grootst mogelijke betrouwbaarheid uitgewisseld met backend systemen. Hier hoeft de klant hoeft niet op te wachten, want het berichtenverkeer wordt onafhankelijk van de interactie in de front-end afgehandeld. Deze integratielaag wordt - met dezelfde event-driven architecture principes - ook benut voor de communicatie via email en voor de logistieke afhandeling.
Wil je meer weten over deze case?
Vanzelfsprekend wordt er met een passend, uitgebreid team gewerkt aan dit project, maar wanneer je meer details wilt weten, moet je echt zijn bij:
Ties Luijendijk
Business Consultant
+31 (0)299 200800
