Eén van de grootste aanbieders in gepersonaliseerde relatiegeschenken

Allgifts is één van de grootste aanbieders van gepersonaliseerde relatiegeschenken in de Nederlandse markt. Allgifts biedt een assortiment van 10.000+ producten, die verfraaid kunnen worden met bedrijfslogo’s en teksten. Zo kan iedere zakelijke klant van Allgifts haar eigen relaties een leuk, verzorgd en herkenbaar geschenk geven.

banner
logo

Klanten van Allgifits krijgen veelheid aan informatie

nu kunnen ze op een snelle manier keuzes maken

Tools & technieken

icon
Technologie
FRONTEND
Vue Storefront Next, Vue.js, Nuxt
BACKEND
commercetools, Contentful, Azure Functions & Service Bus
PROGRAMMING LANGUAGES
Javascript, Typescript, C#
icon
Services
CI / CD
Azure DevOps
SERVERS & HOSTING
Azure Cloud
icon
Tools & methodiek
VERSION CONTROL
GitHub
METHODOLOGY
SCRUM (tweewekelijkse cyclus) & Kanban

Onze uitdaging

De online business van Allgifts is over de jaren uitgegroeid tot de top 3 van Nederland in relatiegeschenken. Daarbij is de achterliggende technologie geëvolueerd om invulling te geven aan een rijke propositie met daarin een aantal complexiteiten. Deze technologie bestond grotendeels uit ‘in-house’ ontwikkelde software, die tegen haar grenzen aan liep. Ook voorzag het niet in de mogelijkheid tot (verbeteringen van) functionaliteit die Allgifts haar klanten wilde bieden voor verdere groei.

Allgifts heeft een breed assortiment aan relatiegeschenken die voorzien kunnen worden van een afbeelding of tekst die een klant kan aanleveren. De afbeelding of tekst kunnen variërend per product(type) op verschillende wijzen (printen, bedrukken, graveren, borduren, etc.), in verschillende kleuren (1, 2, 3, 4 en full color) op (één of meer) verschillende plekken aangebracht worden. Deze keuzemogelijkheden hebben net als het gewenste aantal producten allemaal effect op de prijs die een klant per stuk betaalt. Tot slot komt het assortiment bij verschillende leveranciers vandaan en wordt de – door de klant gekozen – ‘verrijking’ door verschillende ‘drukkerijen’ aangebracht, op basis van een – door de klant bevestigde – ‘proefdruk’. Offertes en orders bestaan veelal uit meerdere producten, waarvoor meestal meerdere leveranciers aangesproken moeten worden voor de ‘order fulfilment’.

Het resultaat

rb2 heeft een nieuwe webshop gerealiseerd, met commercetools in het hart en Vue Storefront Next als fundament voor het front-end. Deze combinatie van ‘commerce engine’ en platform-agnostische e-commerce PWA frontend framework dekt alle functionaliteit af, die je in een volwaardige webwinkel verwacht. Commercetools is volgens het MACH principe opgebouwd, waardoor het zich goed leent om ‘extensies’ aan te brengen op deze standaard functionaliteit.

Commercetools en Vue Storefront Next zijn – net als Contentful, het CMS – ‘headless’. Naast voordelen als ontkoppeling en herbruikbaarheid van deze componenten t.o.v. de user interface, hebben we in deze ‘user interface’ zowel een slag op het uiterlijk als de gebruiksvriendelijkheid kunnen maken. Klanten van Allgifits krijgen de veelheid aan elementen van informatie en keuzes die gemaakt kunnen worden op een overzichtelijke en verzorgde manier gepresenteerd.

Het integreren van systemen is vrijwel nooit triviaal. Zeker als systemen betrouwbaar en secuur data moeten uitwisselen, wat deels bestaat uit branche-specifieke data die cruciaal is voor de juiste invulling van de wensen van de klant, door Allgifts en haar leveranciers. Hiertoe hebben wij een ‘customer-facing’ API-gateway in de oplossing opgenomen, alsook een ‘event-based’ integratielaag, om asynchroon te communiceren met de backoffice systemen van Allgifts.

Onze aanpak

We zijn gestart met het inrichten van de development-, staging- en productie-omgeving, waarop de ‘vanilla stack’ volledig functioneel werd opgezet. De ‘vanilla stack’ bestond uit de standaardversies van commercetools, API-gateway, Vue Storefront Next en Contentful. Daarnaast is de ‘deployment’ automatisering van de code repositories naar deze omgevingen ingericht.

Dit hebben we als uitgangspunt genomen, om vervolgens in tweewekelijkse sprints te itereren naar het door Allgifts gewenste eindresultaat. Elke twee weken hebben we werkende uitbreidingen op deze ‘vanilla stack’ opgeleverd. Zo kon Allgifts bij elke sprint de laatste uitbreidingen op het geheel in (hun) werking inspecteren, accepteren en/of van feedback voorzien. De SCRUM-pijlers transparantie, inspecteren en adapteren kwamen daarmee tot hun recht. Hiermee zijn project risico’s geminimaliseerd.

Wil je meer weten over deze case?

Vanzelfsprekend wordt er met een passend, uitgebreid team gewerkt aan dit project, maar wanneer je meer details wilt weten, moet je echt zijn bij:

Mark van der Ploeg
Delivery Manager
+31 (0)299 200800

photo
Of check hieronder andere cases waar hij een prominente rol in heeft gehad: