logo logo
  • en
  • nl
  • CASES
  • OPLOSSINGEN
  • OVER ONS
Menu
image
  • Home
  • Cases
  • Oplossingen
  • Over ons
  • Whitepapers
  • Blog
  • Onze mensen
  • Werkwijze
  • Vacatures
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy statement

rb2 Nederland
Wilhelminalaan 1-C
1441 EK Purmerend
The Netherlands
+31(0)299 200 800

Volg rb2 op:

icon icon icon
Nederlands
  • English
VORIGE PAGINA

Complexe vraagstukken opgelost

door de taal van de klant te spreken

banner

“We moesten inspringen op de groeiende behoefte van klanten aan gepersonaliseerde transactie-en productinformatie”

Een gesprek met Maayk de Poorter,

CEO Lavazza NL

banner

“Niemand begreep de complexiteit van ons product. Todat ik er met de mensen van rb2 over sprak.”

Een gesprek met Bart van der Tol,

CEO EKI

banner

“Binnen 4 weken gingen we van een idee naar een MVP en 7 jaar later werken we nog samen”

Een gesprek met Ivonne Bojoh,

CTO GoBear

“EKI biedt b2b-klanten technische oplossingen in rubber en schuim die heel goed aansluiten bij hun specifieke behoeften. EKI verwerkt rubber en schuim tot gewenste vormen voor industrie, bouw en groothandels. Omdat zij als fabrikant de volledige productie in eigen beheer hebben, is EKI in staat om volledig maatwerk aan te bieden. Doordat EKI specialist is in dit vakgebied vinden hun producten de weg door heel Europa."

Tip!
- Doe de Opportunity Scan, voor een advies op maat! -
Meld je aan
Tip! - Doe de Opportunity Scan,:
voor een advies op maat! - Meld je aan

De uitdaging was of rb2 mijn probleem wel begreep

“ Mijn idee was helder voor mijzelf. Ik zit al jaren in de branche en heb geleerd wat wel en wat niet werkt. Het aanbieden van een product configurator of eigenlijk, een product generator zou mijn klanten de mogelijkheid bieden om maatwerk ook online te kunnen aanvragen. Hierdoor worden de reactietijden korter en is er minder kans op fouten.

Het was mijn uitdaging om mijn ideeën te delen met een partij. Om deze reden heb ik de complete flow uitgewerkt op papier. Letterlijk op papier. Dit stelde mij in staat om de verbale uitleg te versterken met visuele middelen. Het product wat online wordt geconfigureerd bestaat nog niet in het ERP en kan de prijs ervan nog niet worden berekend. Dan hebben we te maken met snijverlies, diverse soorten lijmlagen welke niet voor elk materiaal geschikt zijn, diverse diktes, eigenschappen van materialen, om nog maar niet te spreken van de prijs- en korting structuren. In de zoektocht naar de geschikte partij ontstond er steeds meer inzicht in de complexiteit, gebaseerd op de vragen die terugkwamen van de partijen waarmee ik heb gesproken. Daarop ben ik het proces in Excel gaan uitwerken. Nu werd het mogelijk om de complexe prijsberekeningen en kortingsstructuren te tonen welke voor de diverse materialen anders zijn. Dit maakte de complexiteit van mijn vraagstuk steeds duidelijker.

Juist door deze verheldering vielen er steeds meer partijen af die mij konden helpen om het idee wat ik had te realiseren. Tot ik werd getipt door mijn Digital Consultant om eens met rb2 in gesprek te gaan. Een eerste kennismaking kwam tot stand op The Next Web conferentie waarvoor ik was uitgenodigd door rb2. Vlak daarna heb ik een afspraak met het team gemaakt om mijn vraagstuk ook bij hen te toetsen. Het werd direct serieus opgepakt en de eerste sessie werd bemand door drie technisch specialisten en een business analyst. Met het voorlopig design van de configurator, de A-viertjes en de Excel in paraatheid, zijn we toen door het idee gegaan. Al snel bleek dat er herkenning was van de complexiteit en werden er al oplossingsrichtingen aangereikt. Dat gaf meteen vertrouwen, wat ik bij de andere partijen die ik gesproken heb nog niet eerder ben tegengekomen.

Samenwerking rb2 en EKI

Vanaf de eerste sessie was het al duidelijk voor mij: deze mensen begrijpen mijn business uitdaging en kunnen deze vertalen naar een toekomstbestendige techniek welke inzetbaar is in meerdere vormen. Tijdens een discovery-fase (weet niet of dit zo heet bij jullie) zijn we meer de diepte in gegaan om zo meer inzicht te krijgen in het project. Wat is het doel, wat zijn de belangrijkste milestones, wat is een doorlooptijd en met welk budget moest ik rekening houden. Dit maakte al snel duidelijk welke werkzaamheden aan beide kanten van de tafel zouden komen te liggen. Met een vast team zijn we toen aan de slag gegaan en hebben we inmiddels een mooie oplossing staan waarbij we in de beginfase zijn van mijn roadmap.

De dagelijkse samenwerking tussen EKI en rb2;
Het project werd volledig scrum aangepakt. Wat hier ontzettend handig in was, was het continu checken en valideren van de opleveringen. En op basis daarvan de volgende stap bepalen. “Mijn product is ontzettend complex; er zit ontzettend veel domeinkennis in ons bedrijf. Ingewikkelde business rules, uitzonderingen en berekeningen. Juist door die doorlopende check-ins wisten we allemaal zeker dat precies datgene werd ontwikkeld dat ik nodig had. Met behulp van video conferences, chat tools en een digitaal scrum board stond ik volledig in contact met het hele team.”

"Een eerste kennismaking kwam tot stand op The Next Web conferentie waarvoor ik was uitgenodigd door rb2"

image
"Mijn product is ontzettend complex; er zit ontzettend veel domeinkennis in ons bedrijf. Ingewikkelde business rules, uitzonderingen en berekeningen."

Hoe is mijn vraagstuk (deels) opgelost?

Wat rb2 heeft gebouwd is een 'stand-alone' configurator waarin klanten van EKI exact het desgewenste product kunnen samenstellen en uiteraard bestellen. Aan de voorkant ontzettend simpel, maar aan de achterkant worden er ontzettend veel complexe berekeningen gemaakt. Dat gebeurt direct, zonder wachttijd voor de gebruiker. De configurator is nu geïntegreerd in de Magento webshop. Technisch gezien is het een een losstaande web-applicatie die moeiteloos in elk ander platform kan worden geïntegreerd. Dat is ontzettend fijn, want daardoor kon dezelfde configurator moeiteloos op ons ERP-systeem worden aangesloten, waardoor onze medewerkers over dezelfde configurator beschikken.

Waarom wil hij verder investeren en bouwen?

De configurator welke nu is gebouwd bestaat nog niet in mijn branche, terwijl er wel veel vraag naar is. Dat EKI er straks één heeft online en voor alle beschikbare materialen biedt ons veel concurrentievoordeel en maakt ons uniek. De tool is uitbreidbaar met nieuwe materialen waar wij dan nu ook naar kijken. Het is mijn droom dat klanten een DXF-tekening online kunnen uploaden. De configurator herkent de vorm en doet direct een voorstel met daarin een klantspecifieke prijs. Mijn klant kan dan door middel van een geautomatiseerde offertetool een acceptabele prijs opvragen en bestellen. Dat zonder tussenkomst van mijn personeel. Dat maakt het schaalbaar en stelt ons in staat om ook in andere markten te groeien. Denk daarbij niet alleen binnen andere branches, maar ook met andere materialen en toepassingen. Vanaf het begin is er met de bouw van de tool rekening gehouden met het feit dat het ook buiten de huidige webshop moet kunnen worden gebruikt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan POS binnen een bouwmarkt of als klant specifiek bestelportaal welke in de huisstijl van de klant is opgemaakt. Orders plaatsen in de vertrouwde huisstijl welke direct in de bestelomgeving van EKI komen.

Meld je aan voor de opportunity scan

wij geven je een advies op maat
image
image
MEER INFORMATIE
Nederlands
  • English
  • Privacy statement
  • Algemene voorwaarden

© rb2 2021 en daar voorbij