Marco van den Bergh, Delivery Manager

avatar

Subscription Services voordat je begint,

wat je moet weten?

banner

De weg naar relatiegedreven business
- Subscription Services voordat je begint, wat je moet weten? -
Download whitepaper
De weg naar relatiegedreven business - Subscription Services voordat je begint,:
wat je moet weten? - Download whitepaper

Wat je moet weten over Subscription Services voordat je begint

De subscription-economie draait op volle toeren. Spotify en Netflix zijn in korte tijd onmisbaar geworden in ons leven. In de laatste editie in 2019 van de Subscription Economy Index van Zuora stond dat bedrijven die abonnementen aanbieden vijf keer zo snel hun omzet zagen groeien ten opzichte van de gemiddelde groei van S&P500 bedrijven.

De kansen en groeicurves verschillen per industrie: bedrijven met subscription services binnen de IoT markt groeien vijf keer zo snel als het gemiddelde uit die sector, terwijl het in de telecomsector ‘slechts’ gaat om een factor drie. Kortom: zowel met de vraag vanuit particuliere en zakelijke klanten als met de groeimogelijkheden voor aanbieders van subscription services zit het de komende jaren wel goed.

Beginnen met Subscription Services

In grote lijnen zijn er twee manieren om met subscription services te starten.

Manier #1

Bedrijven hebben een transactiegedreven aanbod en willen abonnementen gaan aanbieden. Als toevoeging of als vervanging van de oorspronkelijke producten.

Neem bijvoorbeeld Microsoft. Dit bedrijf stond jarenlang bekend om de Office-softwarelicenties, totdat Microsoft in 2013 de abonnementen van Office 365 introduceerde. Op dit moment hebben de meeste Microsoft-klanten een abonnement en ontvangen ze continue software-updates: extra functionaliteiten, bug fixes en betere security.

Manier #2

Dit gaat om bedrijven die zich vanaf dag een volledig richten op abonnementen. Swapfiets is zo’n bedrijf. Net zoals Spotify en Netflix, is het Nederlandse fietsbedrijf een ‘market-disruptor’ die het vanuit de basis radicaal anders doet dan traditionele bedrijven uit die markt.

Waar je bij een traditionele fietswinkel vooral terecht kan voor koopadvies (er zit soms jaren tussen twee bezoekjes aan een fietswinkel), een proefrit en ad-hoc onderhoud, heeft Swapfiets alles zo ingericht dat klanten altijd kunnen fietsen. Daarvoor heeft het bedrijf de backoffice compleet anders opgezet dan een fietswinkel. Swapfiets heeft vaak en regelmatig contact met klanten over uiteenlopende zaken, waaronder reparaties, abonnementen en betalingen. Ook de bereikbaarheid via de website, telefonisch en via een app is daarop afgestemd. En het bedrijf heeft een complex logistiek systeem ingericht om fietsen en reparatie-medewerkers efficiënt en snel op de juiste locatie te laten zijn.

Belangrijke keuzes voordat je begint

Ben je ervan overtuigd dat je in jouw markt subscription services wilt gaan aanbieden? Dan doe je er goed aan om vooraf een aantal keuzes te maken. Hiermee verhoog je de kans dat de introductie van de abonnementen en de operationele kant van subscription services goed en soepel verloopt.

 

Denk daarbij aan:

-       Billing strategie: wanneer en hoe vaak moeten klanten betalen?

-       Pricing: wat is de beste prijs voor jouw bedrijf én jouw klanten?

-       Productontwikkeling: hoe zorg je ervoor dat je jouw product continu kan blijven verbeteren (zoals Microsoft) en klanten daardoor bij je blijven?

-       Inzet data: bedrijven met abonnementsmodellen verzamelen veel meer data dan transactiegedreven organisaties. Hoe zorg je ervoor dat je die data kan gebruiken om jouw aanbod in de toekomst nog beter af te stemmen op klantbehoeften?

-       Technische integraties: met welke systemen moet jouw subscription backoffice integreren?

-       Schaalbaarheid: hoe zorg je ervoor dat je technisch voorbereid bent op groei in binnen- en buitenland?

 

De afgelopen jaren hebben we veel ervaring opgedaan met het bedenken en bouwen van subscription services voor klanten. Zowel in het voortraject als tijdens de implementatiefase begeleiden we bedrijven en helpen we ze de juiste keuzes te maken. Al die ervaring en kennis hebben we samengebracht in een whitepaper.

In de whitepaper kijken we naar verschillende abonnementsvormen en leggen we een aantal belangrijke voordelen uit. Verder geven we een aantal tips zodat jij goed voorbereid aan de slag kan met het aanbieden van abonnementen aan jouw klanten en benut je optimaal de kansen die de subscription economie biedt. Tenslotte hebben we nog een aantal technische zaken op een rijtje gezet die je zeker niet moet vergeten als je verder wilt groeien met jouw subscription services.

Wil je meer lezen over subscription services voordat je begint? ‘Maak kennis met Subscription Services, de weg naar een relatiegedreven business’

Download whitepaper

Subscription Services voordat je begint,

wat je moet weten?

Wil je meer weten over Marco?

Als Delivery Manager hopt Marco van project naar project. Hij kent de ins en outs van Agile werken en heeft dit toegepast bij projecten als Philips, EKI en Didix.

Marco van den Bergh
Delivery Manager
+31 (0)299 200 800

photo