Waarom het tijd is om op een abonnementsmodel over te stappen

Ties Luijendijk Head of Consultancy

Heb je tien jaar geleden de boot gemist met loyaliteitsprogramma’s? Grote retailers zoals Albert Heijn wisten met een loyaliteitsprogramma een schier onuitputtelijke bron van data aan te boren. Zo konden ze uitgebreide klantenprofielen samenstellen. En nu de abonnementseconomie pas echt op dreef begint te komen wil je de boot natuurlijk niet nog een keer missen.

Heb je tien jaar geleden de boot gemist met loyaliteitsprogramma’s? Grote retailers zoals Albert Heijn wisten met een loyaliteitsprogramma een schier onuitputtelijke bron van data aan te boren. Zo konden ze uitgebreide klantenprofielen samenstellen. En nu de abonnementseconomie pas echt op dreef begint te komen wil je de boot natuurlijk niet nog een keer missen.

Toegang tot meer klantendata is slechts een van de voordelen die een abonnementsdienst je onderneming kan bieden. Een model dat bijdraagt aan herhalingsomzet biedt zoveel pluspunten dat er met de dag meer B2B-bedrijven op deze trend inhaken. Dit is dan ook een perfecte tijd voor het ontwikkelen van je eigen abonnementsdiensten.

Dichterbij de klant komen

Je hoeft voor de ontwikkeling van een abonnementsdienst niet te wachten totdat de sterren in de juiste stand staan. Want we zijn op een keerpunt beland: de technologie die nodig is voor de realisatie van een abonnementsmodel heeft de mainstream bereikt. Tal van B2C-bedrijven boekten al successen met abonnementsdiensten. Spelers in de B2B-sector hebben dit opgemerkt en richten hier nu al hun aandacht op.

Abonnementsdiensten bieden niet alleen voorspelbare herhalingsomzet. Ze maken het ook mogelijk om de banden met je klanten aan te halen. Want als zij regelmatig aankopen bij je doen, is de kans dat ze naar een van je concurrenten overstappen een stuk kleiner. Als je je dienstverlening op orde hebt, tenminste.

Zodra klanten een abonnement bij je afsluiten, neemt het aantal kansen om de banden met hen aan te halen exponentieel toe. Bij eenmalige aankopen komen consumenten slechts kortstondig in contact met je merk. Zeker als je alleen producten via fysieke winkels aanbiedt. Met een abonnementsmodel krijg je de beschikking over meer kanalen om met klanten te communiceren. Een vaak heb je ze letterlijk in handbereik, want 81% van alle e-mailberichten wordt geopend vanaf een mobiel apparaat.

Als je product- of dienstenaanbod op eenmalige aankopen scharniert, zul je ongetwijfeld last hebben van omzetschommelingen. Met abonnementsdiensten kun je daar een einde aan maken. Hun voorspelbare omzetstromen zullen je bedrijfsresultaat geheid een boost geven.

Wees de hype voor

De abonnementsgolf begint nu pas echt aan te zwellen. Je hebt dus nog tijd om erop mee te surfen. De B2B-markt loopt met de inzet van abonnementsmodellen achter bij de B2C-markt. De kans is dus groot dat je een koploperspositie kunt innemen door uitmuntende abonnementsdiensten aan te bieden. Zakelijke klanten vind het prettiger als leveranciers regelmatig kleinere bedragen bij hen in rekening brengen, omdat hun kostenplanning daarmee pijnloos verloopt. Daarom zijn abonnementsmodellen vanuit financieel oogpunt een heel verstandige keuze voor zowel verkopers als kopers in de B2B-markt.

rb2 is een Europese koploper in de ontwikkeling van abonnementsdiensten. Onze experts werken al jarenlang samen met bedrijven als de jouwe aan de realisatie van abonnementen. Daarmee lopen ze voorop in hun sector. Mis de boot niet!

Wil je ook overstappen op een abonnementsmodel? Praat met onze experts!

avatar
“Wil je na het lezen van deze blog aan de slag met subscriptions binnen jouw organisatie?”
Ties Luijendijk, Head of Consultancy
avatar
avatar
“Wil je na het lezen van deze blog aan de slag met subscriptions binnen jouw organisatie?”
Ties Luijendijk, Head of Consultancy
avatar