Marthin Steyn, Technical Lead

avatar

Subscription services uitgelegd

De ultieme gids voor subscription services

banner

Download whitepaper

Subscription Services voordat je begint,

wat je moet weten?

De ultieme gids voor subscription services

Subscription services, oftewel abonnementen, zijn hot. Nieuw is dit verdien- en consumptiemodel niet. Waarschijnlijk had je zelf al een abonnement op een krant, tv of sportschool, lang voordat bedrijven als Netflix, Spotify en Swapfiets hun diensten aan gingen bieden aan het grote publiek. Wist je dat er in de 17e eeuw al abonnementen bestonden voor boeken en tijdschriften?

Abonnement als verdienmodel
Wat zijn subscription services eigenlijk? Wat maakt een abonnementsvorm interessant voor bedrijven en consumenten? En hoe kan jij profiteren van de kansen van een abonnement als verdienmodel? De antwoorden op al deze vragen en meer, vind je op deze pagina.

Subscription services: wat is het? 
Subscription services richten zich op het aanbieden van producten en diensten waarvoor periodiek een vast bedrag wordt betaald door klanten. Binnen dit verdienmodel gaat het om het periodiek of zelfs non-stop leveren van of toegang geven tot fysieke producten of services.

De tegenhanger van abonnementen als verdienmodel is transactiegedreven en richt zich op het verkopen van producten of diensten en daarmee vaak het overdragen van bezit (ownership). Bij abonnementen gaat het om gebruik of consumptie (usership). Door de focus op ‘usership’ ontstaat er meestal intensiever contact tussen de leverancier en klanten. 

Lees meer over de verschillen tussen ownership en usership in een andere blog.

Redenen dat bedrijven voor subscription services kiezen
In korte tijd zijn er enorm veel bedrijven gestart met het voeren van abonnementen. Logisch dus dat de subscription-economie daardoor hard groeit. Uit onderzoek van Zuora blijkt dat bedrijven die abonnementen aanbieden gemiddeld vijf keer zo snel omzetgroei kunnen realiseren ten opzichte van het marktgemiddelde van bedrijven uit de Amerikaanse S&P 500. Laten we eens kijken naar belangrijke reden voor bedrijven om te kiezen voor een op abonnementen gebaseerd verdienmodel.

  • een voorspelbare en continue bron van inkomsten. Dit verlaagt bedrijfsrisico's en kan een positief effect hebben op de waarde van een bedrijf (interessant voor aandeelhouders en beleggers)
  • hogere omzet per gebruiker of klant vergeleken met het verkopen van enkel product of dienst
  • minder druk op sales en meer focus op klanttevredenheid en klantenservice in plaats van sales.
  • veel meer data door meer klantcontact en inzichten in gedrag. Dit bevordert een duurzame, intensievere relatie en betere upsell mogelijkheden
  • uitbreiding van het aanbod diensten of producten

Verschillende abonnementsvormen
Er bestaan verschillende soorten abonnementen, zowel voor de B2C als B2B markt. Volgens een onderzoek van Nibud in 2019, hadden Nederlandse huishoudens gemiddeld 5 tot 15 abonnementen. Hieronder een lijst van bekende abonnementsvormen:

  • traditioneel: kranten en tijdschriften, sportschool, scheermesjes, software, maaltijdboxen, bloemen
  • service: onderhoud van auto, huis of website, maar ook tv, internet- en telefoon abonnementen, verzekeringen en gas, water en licht
  • lease of product-as-a-service: auto, smartphones, witgoed, fiets
  • digitale producten: video & muziek streaming (en on-demand), e-learning, online communities

Verschillen tussen subscription services en andere verdienmodellen
Ieder verdienmodel biedt zo z’n eigen kansen. En tegelijkertijd zijn er verschillen tussen de verdienmodellen. Als je van plan bent om subscription services toe te voegen aan een bestaand transactie gedreven business model of wil je volledig overgaan op abonnementen, dan is het goed om je bewust te zijn van de volgende verschillen. Denk bij het voeren van subscription services aan de volgende aspecten:

  • continu verbeteren en/of uitbreiden van jouw product of dienst. Het blijven prikkelen en verrassen van gebruikers is een must om klanten bij je te houden
  • omgaan met abonnementsprijzen, vooral als je verwacht jouw product dusdanig door te ontwikkelen dat de abonnementsprijzen omhoog zullen gaan
  • stoppen met een product of dienst is lastiger. Klanten verwachten continuïteit. Je kan niet simpelweg iets schrappen uit je productaanbod.
  • rekening houden met een andere/grote kapitaalbehoefte door de voorfinanciering van de fysieke producten of producties (Swapfietsen, Netflix aanbod)
  • focussen op de volledige klantreis, zelfs in het geval van een mislukte betaling of opzegging. (lees ook dit artikel van Buckaroo op Emerce)

Tips voor een goede start met subscription services
Als je aan de slag wilt met abonnementen voor jouw organisatie, dan hebben we een aantal voorbereidingsvragen voor je. Hiermee willen we je op weg helpen om een goede start te maken met subscription services.

  1. Maken jouw abonnementen echt iets makkelijker of efficiënter voor consumenten of zakelijke klanten?
  2. Is jouw organisatie afgestemd op abonnementen? In tegenstelling tot een transactiegedreven business (waar een sterke focus is op acquisitie en sales) zal je voor subscription services meer resources vrij moeten maken voor klantenservice en klantcommunicatie
  3. Is het platform waarop je de abonnementen gaat aanbieden schaalbaar? Ben je voorbereid op piekbelasting en flinke groei in gebruikers of producten
  4. Heb je ervoor gezorgd dat het online platform flexibel en makkelijk aan te passen is? Daar de grote hoeveelheid data en meer en betere feedbackloops, is het belangrijk dat je het platform kan blijven verbeteren
  5. Heb je een duidelijke billing strategie bepaald die past bij het abonnementstype dat jij gaat voeren? Betalen klanten het prepaid, periodiek of op basis van fair use (gebruik met eventuele nacalculatie)?

Voor nog meer tips, ga naar de blog ‘wat je moet weten over subscription services voordat je begint’ of download onderstaande whitepaper.

Wil je meer weten over Marthin?

Wil je na het lezen van deze blog of whitepaper aan de slag met subscription services binnen jouw organisatie? Of heb je vragen over de besproken onderwerpen? Neem dan contact op:

Marthin Steyn
Technical Lead
+31 (0)299 200 800

photo

Of check hieronder andere cases of blogs waar hij een prominente rol in heeft gehad: