"Kunstmatige intelligentie (AI) is nog lang niet bij alle webshops toegepast, maar heeft de potentie om voor een enorme omslag te zorgen in de traditionele online flow."

Nena Speets, Copywriter

avatar

AI en AR veranderen e-commerce

Winkelgedrag ontrafeld en offline belevingen

banner

Offline productbelevingen en de juiste online flow

Kunstmatige intelligentie (AI) is nog lang niet bij alle webshops toegepast, maar heeft de potentie om voor een enorme omslag te zorgen in de traditionele online flow. Persona’s maken op basis van doelgroeponderzoek: nog steeds effectief maar het lijkt lang niet zo nauwkeurig als personavorming op basis van AI. Online bezoekers naar het juiste product begeleiden wordt zo een stuk makkelijker. Maar ja, nog steeds online. En wat als je het combineert met augmented reality (AR)? De “offline” productbeleving en de juiste online flow. 

De hedendaagse gebruiker heeft behoefte aan personalisatie. Zo blijkt dat een kwart van de online shoppers eerder geneigd is om opnieuw een aankoop te doen bij een webshop wanneer de shopervaring gepersonaliseerd is. En dat is niet zo gek. Want ondanks dat een dagje shoppen erg plezierig kan zijn, doe je dat toch liever niet op de bank achter je smartphone. Met kunstmatige intelligentie vind je sneller het juiste product, waardoor je minder tijd spendeert aan het struinen over het web.  

Offline belevingen met de online snelheid 

Augmented Reality kan je op talloze manier toepassen binnen e-commerce. Zo kan je met de Wehkamp app een idee krijgen van hoe een bank in je woonkamer staat. Wat overigens ook al een tijd mogelijk is met de IKEA app. Want eerlijk is eerlijk, wanneer je een meubel aanschaft in de winkel weet je nooit zeker of het wel zal staan. Zo halen de grote meubelaanbieders een stukje onzekerheid bij de klant weg.  

Maar wat nog veel verder gaat is Alibaba die met de Buy+ app Virtual Reality winkelen mogelijk maakt. In plaats van shoppen óp je smartphone, shoppen mét je smartphone. En niet te vergeten: een VR headset. Je krijgt de ervaring alsof je echt in een winkel loopt en kan producten aanschaffen. Voor het kopen van producten moet je alleen even de app verlaten. Maar dat breekt juist de virtual beleving. Ja, vooruitstrevend Alibaba denkt er ook zo over. En er lijkt ook een oplossing te zijn voor zogeheten virtual payments. Producten afrekenen met een knikbeweging, gevolgd door een wachtwoord. Die je uiteraard ook volgens deze knikmethode kan invoeren. Een “offline” beleving met de snelheid van online.  

Augmented Reality en kunstmatige intelligentie zijn allebei veelbelovende technologische ontwikkelingen. Augmented Reality om een product te beleven, zoals je dat in een webshop nooit zou kunnen. En kunstmatige intelligentie om het juiste product te tonen, aan de juiste klant. Er zit een compleet nieuwe winkelervaring aan te komen die zich kenmerkt onder de naam “The next shopping experience”. Kunstmatige intelligentie en Augmented Reality gecombineerd met als resultaat innovatieve belevingen en een perfect gepersonaliseerd productaanbod. Want bij de Buy+ app moet je nu alsnog door gehele winkel lopen, maar kunstmatige intelligentie biedt de mogelijkheid om het aanbod te verkleinen – door personalisatie – naar een afdeling.    

The next shopping experience 

De "next shopping experience” kan op meerdere manieren waarde toevoegen. Zo stijgt door betere en persoonlijkere resultaten de conversie. En aangezien het product door AR uitgebreid bekeken en eventueel “gedragen” kan worden, zal het aantal retourzendingen afnemen. Geen algemene persona’s meer maar een volledig beeld van wat een individuele bezoeker wil. Dit biedt natuurlijk een perfect uitgangspunt voor gepersonaliseerde advertenties.  

Het merendeel (87%) van de consumenten is wel bereid om persoonlijke gegevens af te staan in ruil voor een betere online shopervaring. Dit zijn echter gegevens die zelf worden gedeeld, maar wat wanneer een webshop precies weet wat ze zouden willen kopen zonder dit zelf in te voeren? En als door de combinatie met Augmented Reality de fysieke beleving online kan worden gebracht, wat betekent dit dan voor de stenen winkel? 

Is voor iedere webshop een soortgelijke Buy+ app mogelijk of nuttig? Waarschijnlijk niet. Consumenten zullen niet gelijk de “klassieke” webshopervaring inruilen voor een virtual experience. Daarbuiten heeft niemand continu een VR-bril bij de hand. Ondanks dit biedt de combinatie van AI en AR veel kansen, wanneer je het in kleine stappen toepast binnen je webshop.  

Benieuwd naar de toepassing van AI en AR binnen jouw e-commerceplatform? 

Bij rb2 passen we veelvuldig digitale trends toe bij het ontwikkelen van e-commerceplatforms. Het lijkt ons tof om te bekijken wat AI en AR kunnen betekenen bij de ontwikkeling van jouw e-commerceplatform.

Wil je meer weten over Nena?

Nena heeft binnen rb2 verschillende functies vervuld; eerst op de online supportafdeling bij dochterplatform Starteenwinkel, later in het marketingteam als copywriter. Ze heeft veel kennis op het gebied van marketingcommunicatie en schrijft hier graag over.

photo
Nena Speets

Copywriter

rb2 is meer dan Nena we hebben nog meer goede verhalen

Bekijk de andere blogs
picture