Ties Luijendijk, Business Consultant

avatar

Multichannel e-commerce,

merkbeleving en de keuze voor headless

banner

Multichannel e-commerce, merkbeleving en de keuze voor headless

Optimale merkbeleving nu en in de toekomst

Als opdrachtgevers de duidelijke wens of ambitie uitspreken dat hun klanten via meerdere kanalen online aankopen kunnen doen, adviseren wij (vaak) om voor een headless of API-gedreven architectuur te kiezen.  Bij een headless achitectuur is de frontend of presentatielaag (de head) namelijk ontkoppeld van het e-commerce platform en andere backend systemen die je als organisatie hebt. Hierdoor heb je veel flexibiliteit om verschillende kanalen helemaal naar je eigen wensen en die van klanten in te richten.
Je kunt je (rijke) content helemaal op het kanaal afstemmen en zo je klanten een optimale merkbeleving geven. Aanpassen van het frontend om te experimenteren, optimaliseren, of te voorzien in tijdelijke marketingthema's, het is allemaal mogelijk.
Een e-commerce omgeving met een headless architectuur is ook uitermate toekomstbestendig. Het kan gemakkelijk mee met veranderende proposities en/of internationale uitbreiding. De door ons geleverde headless oplossing leent zich goed voor multi-brand en meertalige behoeftes. Waar traditionele CMS'en het contentbeheer over meerdere kanalen centraliseert, is een headless oplossing meer toegesneden op web-based kanalen (pc, mobiel), in mobiele apps, op smartwatches, stand-alone kiosk, outlet webshops en ga zo maar door. Ook voor het toevoegen van een nieuw kanaal hoeft de backend niet op de schop. De merkbeleving uitbreiden naar opkomende populaire kanalen was niet eerder zo eenvoudig.

De techniek: API-first en  PWA

In de e-commerce is al veelal sprake van loosely coupled omgevingen en headless is dan ook voornamelijk een API-first aangelegenheid. Alle componenten binnen de e-commerce omgeving hebben een API, waarmee ze eenvoudig te koppelen en integreren zijn. Dit kunnen koppelingen zijn met onderdelen binnen de eigen omgeving(en) zijn, maar ook koppelingen met derden. Denk hierbij aan koppelingen variërend van ERP-systemen tot marketplaces en andere online (martech) platformen. Of omgekeerd kan er door derden gemakkelijk gekoppeld worden met de eigen omgeving, bijvoorbeeld om zelf een marketplace te worden.

API-first creert dus een zeer belangrijke eenduidigheid in de steeds complexer wordende omgevingen en veel aanbieders van e-commerce oplossingen bieden het al aan. Voor het realiseren van een goede user experience is een moderne web-based user interface, in de vorm van een Progressive Web App (PWA), ook erg belangrijk. Met een headless platform, dito CMS en een PWA kan er vrij snel een front-end op een headless platform ontwikkeld worden. Met behoud van de flexibiliteit om de webshop een eigen identiteit te geven, in plaats van te moeten kiezen uit standaard templates. Met de PWA kunnen we vlot een selectie van functionaliteit, voorzien van een styling, bundelen. Het geheel leveren wij overigens op Microsoft Azure en maakt gebruik van de specifieke Azure cloud services die beschikbaar zijn. Uiteraard werken we met continuous delivery pipelines.

Hoge performance voor maximale conversie

We weten allemaal: in de wereld van e-commerce is het geduld van klanten een zeldzaam goed, alles moet zo snel mogelijk. Ook hier scoort headless hoge ogen. De prestaties zijn uitstekend. Een PWA frontend, als aanvulling op een headless backend, heeft een zeer hoge performance, essentieel voor het maximaliseren van conversie. Ook is een PWA toegerust op rap presenteren. De Vue Storefront PWA werkt hiertoe bijvoorbeeld samen met Elasticsearch, die razendsnel producten en hun prijzen oplepelt. Een headless CMS (zoals Contentful), levert snel content af en een headless e-commerce platform (zoals Commercetools en Virto Commerce) is toegespitst op snelle prijsberekening en orderverwerking. Aan de snelheid van de omgeving, net als aan de snelheid waarmee de frontent kan worden aangepast voor een nieuwe marketingcampagne, zal het dus niet liggen. Marketingcampagnes uitvoeren volgens de momenteel populaire 'content-led' of 'design-led' strategie, is echt sneller te realiseren met een headless architectuur. Kortom, is multichannel e-commerce je doel, dan is headless wat ons betreft de beste optie.

Wil je meer weten over Ties?

Wil je na het lezen van deze blog of whitepaper aan de slag met het e-commerceplatform binnen jouw organisatie? Of heb je vragen over de besproken onderwerpen? Neem dan contact op:

Ties Luijendijk
Business Consultant
+31 (0)299 200 800

photo

Of check hieronder andere e-commerce cases of blogs waar hij een prominente rol in heeft gehad: