Ties Luijendijk, Business Consultant

avatar

Persoonlijk en Agile

in 3 stappen van kennismaking tot eerste productrelease

banner

Van kennismaking tot eerste productrelease

Zoals bij alle samenwerkingen, begint het proces met kennismaken. Dit lijkt op het eerste gezicht vanzelfsprekend en triviaal, maar is dat zeker niet. Bij rb2 werken we Agile, en ondanks dat dit de standaard in softwareontwikkeling is, vergt het een goede klik tussen ons en onze klanten. De kennismaking is essentieel voor het bouwen van het onderlinge vertrouwen dat nodig is om met voldoende snelheid tot een passende technologische oplossing te komen.

Stap 1: Kennismaken en context bepalen

Bij de kennismaking verkennen we ook de context van de te bouwen oplossing, oftewel het (beoogde) businessmodel en positionering. Dit zijn uitgangspunten om gezamenlijk de 'product vision' te definiëren. Deze beschrijft het doel van het product, de intentie achter het product en waartoe het product zijn gebruikers in staat stelt. Deze context is nodig om een goede inschatting te maken van het werk om de juiste technische oplossing te realiseren.

Wij begeleiden klanten in het weloverwogen identificeren van specifieke kenmerken en bijzonderheden. Hierbij is het niet de bedoeling om alles tot in detail vast te leggen. 'Voldoende' is hier het sleutelwoord.

Stap 2: Functionaliteiten vaststellen van Minimal Viable Product (MVP)

Zodra de overkoepelende visie en de doelstellingen voor het product voldoende duidelijk zijn, wordt in gezamenlijk overleg een set van functionaliteiten opgesteld en geselecteerd die absoluut in de eerste release van het product moeten zitten. Wij werken ernaar toe dat klanten een product snel in gebruik kunnen nemen, zodat we zo vroeg mogelijk feedback van gebruikers ontvangen. Op deze manier levert een product zo snel mogelijk waarde op en kan de feedback indien nodig ook snel ingezet worden om het product te verbeteren.  

Wanneer een eerste release live kan, hangt uiteraard samen met de feature set die de bestaande oplossing al bood of die de markt bijvoorbeeld als 'standaard' ziet ingeval van een vernieuwingsproject. Als er een nieuw e-commerce platform gerealiseerd moet worden, dan draagt rb2 op basis van haar ervaring de 'standaard' feature set aan, om vooral aandacht besteden aan die features die de propositie onderscheidend gaan maken. Draait de opdracht om een totaal nieuwe propositie waar nog geen referentie voor bestaat, dan staat de totale feature set voor de eerste release centraal.

Stap 3: Technische realisatie starten met Proof of Collaboration

Na de kennismaking, de gezamenlijke verkenning en het bereiken van overeenstemming over de eerste release, begint de fase van realisatie. Hierbij moet de samenwerking gaan ontstaan tussen de uitvoerende teamleden van de klant en de teamleden op ons kantoor in Purmerend. Voor het laten groeien van die samenwerking zetten we een 'Proof of Collaboration' in. Hierbij wordt tijdens de eerste sprints extra aandacht besteed aan de rolverdeling en het vinden van de optimale samenwerking binnen het SCRUM-proces.

 Hoeveel sprints dat zijn, hangt af van de specifieke situatie, maar vier sprints is een aardig uitgangspunt. De rol van de Product Owner (PO) krijgt hierin veel aandacht, gezien zijn of haar verantwoordelijkheid voor de Product Backlog. In deze Product Backlog kan het development team precies zien wat ze als volgend stukje werk moeten oppakken.

Continue coaching

Als de 'Proof of Collaboration' succesvol is afgerond draait de realisatie op volle toeren. Ook dan blijft de band tussen rb2 en de klant hecht. We blijven coachen op een optimale levering van de softwareoplossing. We helpen klanten (meer) Agile te werken, en waarborgen daarmee dat ons team het juiste kan en zal leveren. Niet iedere klant is immers even ervaren met Agile werken. We laten de geboden expertise op proces en techniek aansluiten bij de ervaring en wendbaarheid van de klant.

Bij voorkeur werken we met een Product Owner vanuit de klantorganisatie, maar soms is deze bij aanvang nog niet beschikbaar. In dat geval werkt rb2 het liefst met een externe PO. Zodra een PO het scrummen goed onder de knie heeft, is coaching op het proces minder nodig. Vaak helpen we de PO dan nog wel bij het 'refinen' van de Product Backlog, om meer snelheid te maken. Zo leggen we de weg van kennismaking tot eerste realisatie – en daarna natuurlijk- nadrukkelijk samen af. Voor het beste resultaat.

Wil je meer weten over Ties?

Wil je na het lezen van deze blog aan de slag met het e-commerceplatform binnen jouw organisatie? Of heb je vragen over de besproken onderwerpen? Neem dan contact op:

Ties Luijendijk
Business Consultant
+31 (0)299 200 800

photo