"Alles begint met een flexibel, modern en multi-channel handelsplatform"

Richard Birksteiner,

avatar

Hoe je een OMS en e-commerceplatform

voor je laat werken

banner

Hoe je een OMS en e-commerceplatform voor je laat werken

Kort geleden ging ik in gesprek met Mark, partner en consultant bij SCAPE en Ivo, Head of Integrations bij commercetools voor een gesprek over order management systems (OMS’en) en e-commerceplatforms. Wat zijn de best practices voor het implementeren en integreren van deze platforms? En hoe kunnen retailers optimaal gebruikmaken van hun voorraden, mensen en locaties?

Alles begint met een flexibel, modern en multi-channel handelsplatform

Veel retailorganisaties zijn actief via diverse kanalen: e-commerce, POS-systemen (infysieke winkels), apps en marktplaatsen. Ze hebben een handelsplatform nodig dat ondersteuning biedt voor zowel hun bestaande en toekomstige kanalen. Dat platform zou idealiter headless moeten zijn. Dat betekent dat de front end en back end van elkaar zijn gescheiden. Met een dergelijk platform kunnen retailbedrijven op flexibele wijze voor elk kanaal de beste en meest gebruiksvriendelijke front end creëren. Het biedt hen daarnaast de mogelijkheid om de UI aan te passen voor een unieke klantervaring.

Het is belangrijk om te kiezen voor een headless e-commerceplatform dat API’s biedt waarmee je een koppeling kunt maken met meerdere front ends en andere services binnen je retailomgeving.

Zeg vaker ja tegen klanten

Bij de implementatie van een handelsplatform en OMS raden we aan om voor een integratielaag te zorgen. Deze event-driven laag synchroniseert de bestellingsgegevens in het OMS met het ERP-systeem, de POS-systemen en de webwinkelmodules.

API’s en integratielagen maken het eenvoudiger voor retailorganisaties om nieuwe applicaties en diensten te ontwikkelen tijdens elk stadium van hun volwassenheidstraject..

Verander en innoveer elke dag

Alles wat we tot dusver hebben gesproken klinkt mogelijk als iets dat een enorme impact op je organisatie zal hebben. Mijn gouden tip voor retailers: probeer niet alles ineens te doen.

Bied je klanten in plaats daarvan dagelijks toegevoegde waarde in de vorm van nieuwe diensten en functionaliteit.

Kijk of luister het volledig gesprek terug

Wil je meer weten over Richard?

Wil je na het lezen van deze blog of whitepaper aan de slag met subscription services binnen jouw organisatie? Of heb je vragen over de besproken onderwerpen? Neem dan contact op:

Richard Birksteiner
CTO
+31 (0)299 200 800

photo