Waarom headless commerce-platformen snel mainstream gaan worden

Ties Luijendijk Head of Consultancy

Als je actief bent in de e-commerce, heb je ongetwijfeld gehoord over ‘headless gaan’. Maar wat betekent dit precies en wat zijn de belangrijkste voordelen? En waarom geloven wij dat headless snel mainstream zal worden?

Headless commerce is hot en here to stay. In deze blog leggen we je uit waarom.

Als je actief bent in de e-commerce, heb je ongetwijfeld gehoord over ‘headless gaan’. Maar wat betekent dit precies en wat zijn de belangrijkste voordelen? En waarom geloven wij dat headless snel mainstream zal worden?

Headless commerce is hot en here to stay. In deze blog leggen we je uit waarom.

Laten we beginnen met wat headless commerce nou precies is. Volgens Wikipedia is headless commerce ‘een e-commerce-architectuur waarbij de front-end is losgekoppeld van de back-end commerce-functionaliteit’. Die voorkant een verschijningsvorm van jouw online winkel in een willekeurig kanaal - of dit nu een website, webshop, app, in-store touchscreen, social media platform of andermans marketplace is. De achterkant is het e-commerce platform met functionaliteiten die het koopproces achter de schermen vergemakkelijken. Dit e-commerce platform is dus headless (zonder hoofd).

De voor- en achterkant werken hierbij onafhankelijk van elkaar en communiceren via API's (Application Programming Interface). Door het scheiden van de front-end en back-end ontstaat een snellere, flexibelere, aanpasbare omgeving, waardoor je je klanten een diverse winkelervaring kunt aanbieden, ongeacht het verkoopkanaal. Het maakt hierbij niet uit of je b2b, b2c of d2c wilt opereren, of die segmenten wilt combineren.

Monolithisch vs headless platform

Waar je bij traditionele e-commerce platforms tegen beperkingen kunt aanlopen in het ontwerp en functionaliteit, geeft een headless-platform meer vrijheid om je front-end aan te passen. Kies zelf het CMS waarmee je wilt werken of al werkt en kies voor een vormgeving en content die aanslaat bij jouw doelgroep(en). Headless storefronts zorgen vaak bovendien voor een drastische verbetering van de snelheid van je site en een optimale klantervaring. 

Je kunt vanaf nu een unieke winkelervaring creëren, terwijl de bestaande back-end intact blijft. Aanpassingen en toevoegingen op de front-end kunnen worden doorgevoerd, zonder de back-end te verstoren. Dit is een groot voordeel ten opzichte van een monolithische architectuur waarbij je CMS, de winkelwagen, de kassa, de abonnementsfunctie en het design van je site onderling verweven zijn. Hierdoor vereisen wijzigingen aan een deel van een winkel ook wijzigingen elders - wat updates traag en lastig kan maken. Bovendien is er vaak een langzame laadtijd van webpagina’s, door de vele API-calls en de technische beperkingen van het platform. 

Met een headless-platform, zoals bijvoorbeeld dat van BigCommerce, kan je de klantreis eenvoudig personaliseren en aanpassingen doorvoeren in de online winkel met behulp van een best-of-breed tech-stack. Zo bied je een optimale klantervaring, ongeacht het kanaal of apparaat waarop jouw klant zich bevindt.

De voordelen van headless voor organisaties:

  • Betere performance van je webshop, ook bij veel content
  • Meer mogelijkheden voor personalisatie
  • Meer flexibiliteit, waardoor je sneller in kunt spelen op veranderingen en bepaalde componenten kunt vervangen, wanneer deze niet (meer) voldoet.

Kortom: met een headless platform biedt je jouw klanten een uitzonderlijke winkelervaring, geef je je merchandising- en e-commerce-team maximale flexibiliteit en til je met de juiste look & feel van je kanalen je inkomsten naar een hoger niveau. 

En dat is ook nodig met de explosie van het aantal online verkoopkanalen de komende jaren. Met headless verkort je je time-to-market en vergroot je je flexibiliteit. Zo speel je het beste in op de snel veranderende wereld en de snelle technologische ontwikkelingen. Als je relevant wilt blijven, moet je je kanalen iedere keer uitbreiden en aanpassen om zo klanten te blijven prikkelen. Met behulp van een headless-platform zorg je dat je relevant bent én blijft.

Niet alleen voor grote corporates

Onze partner BigCommerce – wereldwijd een van de grootste leveranciers van e-commerce-platformen – ziet de vraag naar headless SaaS-oplossingen hard groeien – ook in Nederland. Hun klanten zijn al lang niet meer alleen de grote corporates. Ook steeds meer middelgrote bedrijven en startups met ambitieuze groeiplannen ontdekken de potentie van headless, onder meer door de opmars van affordable turn-key headless. Dit zijn minder uitgebreide oplossingen voor een beperkt budget. Zo ontwikkel je snel een minimum viable product (MVP). Door gebruik te maken van aantrekkelijk geprijsde CMS-en als Prismic of Strapi kan je de kosten nog verder drukken. 

De voordelen van headless zijn legio en steeds meer bedrijven en branches ontdekken dat ook. Het kan dus niet anders dan dat headless op korte termijn mainstream gaat worden.

avatar
“Wil je na het lezen van deze blog aan de slag met headless binnen jouw organisatie?”
Ties Luijendijk, Head of Consultancy
avatar
avatar
“Wil je na het lezen van deze blog aan de slag met headless binnen jouw organisatie?”
Ties Luijendijk, Head of Consultancy
avatar