Richard Birksteiner, CTO

avatar

Haal nog meer uit jouw Order Management Systeem (OMS)

door integratie met deze applicaties

banner

Haal nog meer uit jouw Order Management Systeem (OMS) door integratie met deze applicaties

Als je fysieke producten verkoopt dan weet je het: een order management systeem (OMS) is onmisbaar. Bedrijven zoals Coolblue zetten hun OMS in als katalysator voor groei. Onder andere door voorraden goed te managen en orders en retouren snel en slim te regelen.


De beste klantervaring

E-commerce is complexer geworden omdat de meeste (r)etailers meer digitale kanalen inzetten om hun producten aan te bieden. Ook ligt de meeste voorraad vaak in fysieke winkels en is een slimme afhandeling van bestellingen een absolute must om de beste klantervaring te bieden.


Integreer met je tech stack

Wil je nog meer efficiëntie voordelen halen uit jouw OMS, dan doe je er goed aan om deze oplossing te integreren met zoveel mogelijk andere applicaties die je al binnen jouw tech stack gebruikt. Vergeet daarbij ook niet koppelingen met de systemen van derden. Door systemen te integreren minimaliseer je foutgevoeligheid en benut je automatisering binnen e-commerce processen. 

Om het jou makkelijk te maken, hebben we hieronder een lijst gemaakt van deze applicaties en systemen

Applicaties

  • Enterprise Resource Planning (ERP): optimaliseer de overall bedrijfsproductiviteit door data over het afhandelen van orders mee te nemen
  • Product Information Management (PIM): verrijk statische productinformatie voor het orderproces met relevante gegevens uit het PIM systeem. Denk hierbij aan plaatjes en (commerciële) productnamen en -omschrijvingen
  • Customer Relationship Management (CRM): gebruik de klantgegevens uit het CRM om tijdens het order fulfillment process persoonlijk en gericht te communiceren met klanten
  • Payment Service Provider (PSP): weet zeker dat de financiële afhandeling van orders én retouren automatisch, efficiënt, overzichtelijk en snel plaatsvindt
  • Business Intelligence (BI): voeg de KPIs van het OMS toe aan jouw bestaande BI-rapportages


Third party systemen

  • market places zoals Bol.com en Amazon, ontvang orders vanuit deze kanalen alsof het orders vanuit je eigen website zijn. Koppel status updates naar aanleiding van de orderverwerking terug naar de specifieke market place
  • logistieke dienstverleners of brokers, maak voor elke order de beste logistieke keuze. Zo kan het slimmer zijn om orders naar land A met dienstverlener 2 te sturen en naar land X met 4

Ontdek meer over Distributed Order Management in aflevering 1 van rb2 - Tech Talk:

Wil je meer weten over Richard?

Wil je na het lezen van deze blog of whitepaper aan de slag met subscription services binnen jouw organisatie? Of heb je vragen over de besproken onderwerpen? Neem dan contact op:

Richard Birksteiner
CTO
+31 (0)299 200 800

photo