"Inmiddels heeft GoBear ruim 100.000 bezoekers per dag en is het uitgegroeid tot dé Aziatische verzekeringsvergelijker."

Nena Speets, Copywriter

avatar

Korte-time-to-market door kennis en schaalbaarheid

Greenfield development in de praktijk

banner

Het ontwikkelingstraject van GoBear: van greenfield naar dé Aziatische verzekeringsvergelijker

GoBear, een joint-venture van Aegon en Walvis participaties, betrad vijf jaar geleden de Zuidoost-Aziatische personal finance markt die toen nog helemaal openlag. Een toegankelijke, vriendelijke ‘beer’ zou consumenten gaan helpen bij het vergelijken en kiezen van financiële producten, zoals verzekeringen en leningen. Inmiddels heeft het platform ruim 100.000 bezoekers per dag en is het uitgegroeid tot dé Aziatische verzekeringsvergelijker.

Van idee naar uitwerking

Het idee voor GoBear kwam van André Hesselink, voormalig CEO. Hij wilde het zoeken en vergelijken van bancaire en verzekeringsproducten gemakkelijker maken. Hesselink had connecties met BCD Holding, waarvan investeringstak Walvis Participaties in gesprek ging met Aegon over het concept. Na een haalbaarheidsstudie werd vastgesteld dat Azië een geschikte markt was vanwege de snelgroeiende internetpenetratie en middenklasse. Aegon en Walvis richtten vervolgens een joint-venture op en in augustus 2014 begon GoBear met het ontwikkelen van een metazoekmachine voor auto- en reisverzekeringen.

Een korte time-to-market door kennis en schaalbaarheid

De technische ontwikkeling van het platform en de interfaces is gedaan door rb2. Volgens Ivonne Bojoh, CTO en co-founder van GoBear, was de korte time-to-market de belangrijkste reden om dit te outsourcen. “We startten in augustus 2014 en gingen in december van dat jaar al live met een soft launch in Singapore. Onze eerste twee producten waren reis- en autoverzekeringen en iedereen werkte heel toegewijd om deze strakke deadline te halen. Zo snel hadden we nooit live kunnen gaan als we eerst zelf een groot team van developers samen hadden moeten stellen.”

Aangezien rb2 het platform GoBear heeft ontwikkeld vanaf fase nul in het ontwikkelingstraject, is er sprake van greenfield software development. Dit verwijst naar het ontwikkelen van een systeem voor een volledig nieuwe omgeving en vereist ontwikkeling vanuit een schone lei, zonder oude code. Je begint aan een ontwikkelingstraject van een platform zonder beperkingen die zijn opgelegd vanuit eerder werk. Het is het tegenovergestelde van brownfield software development, waarbij je wél te maken hebt met oude code. Volgens Ivonne is greenfield software development iets wat iedere starter wil. “Je hebt hierbij niet te maken met verouderde systemen, applicaties of processen om rekening mee te houden. Als startup hadden we natuurlijk deze keuze. We konden helemaal opnieuw beginnen en ons systeem bouwen op basis van de product- en bedrijfsstrategie die wij in 2014 hadden.”

“Als je de keuze hebt, kies dan voor greenfield.”

Aan de technische partner de taak om het idee voldoende technische fundering te geven. “rb2 was betrokken bij de haalbaarheidsstudie en heeft daarna het ‘proof-of-concept' gebouwd. Sindsdien is rb2 de leidende partij voor de doorontwikkeling en het onderhoud van het GoBear-platform.” Vanuit Travix had rb2 de ervaring en kennis van meta-zoeken voor reizen. “Deze kennis en ervaring kon rb2 eenvoudig toepassen bij verzekeringsproducten. Het was voor hen eenvoudig om ons business model en concept te begrijpen en we zijn begonnen met het bouwen van de backend voordat we een frontend hadden. Zelfs nog voordat we een bedrijfsnaam hadden en hadden uitgedacht hoe wij de markt gingen benaderen.”

Richard Birksteiner, CTO en co-founder van rb2, was vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van GoBear. Volgens hem waren meerdere factoren die de realisatie van GoBear technisch complex maakten. “Voor ons waren er diverse uitdagingen. Zoals hoe zorg je dat consumenten honderden financiële producten en verzekeringen eenvoudig, snel en betrouwbaar kunnen vergelijken? Waarbij het platform complexe berekeningen moet maken en de data 100% accuraat is. En hoe zorg je dan dat die enorme hoeveelheden data snel en soepel getoond worden?” legt Richard uit.

Ivonne benadrukt het belang van het vinden van de juiste technische partner wanneer je greenfield projecten bouwt. “Wij weten niet wat wij niet weten. Dus als iemand je echt de juiste vragen stelt, ga je nadenken over de details van de customer journey, het bedrijfsmodel en het product. Alle details krijgen vorm.” Volgens Ivonne gaat de voorkeur altijd uit naar greenfield. “Als je de keuze hebt, kies dan voor greenfield. Als je dat niet doet, probeer dan in elk geval te kiezen voor een ‘loose coupling’ benadering voor het onderling verbinden van componenten. Zo ben je flexibel en klaar om daarop verder te bouwen.” Loose coupling is een benadering voor het onderling verbinden van componenten in een platform waarbij die componenten zo min mogelijk van elkaar afhankelijk zijn. Deze componenten zijn minder beperkt tot hetzelfde platform, dezelfde taal of hetzelfde besturingssysteem en het vermindert het risico dat een wijziging in het ene component zorgt voor onverwachte wijzigingen in andere componenten.

Extreem schaalbaar door offshore development

rb2 heeft meerdere kantoren verspreid over Nederland en Azië, waaronder een groot developmentcenter in het Chinese Xiamen. Volgens Ivonne zijn deze offshore teams erg waardevol, met name bij een startup. “Het hebben van een offshore team betekent voor ons, als een groeiend bedrijf, 100% flexibiliteit. Ik kan vandaag bellen en vragen om bijvoorbeeld nog drie frontend developers op korte termijn en dat is mogelijk. Dat is de flexibele laag van resourcing die een offshore partner biedt.”

Een prijswinnend platform vol ambities

Toen GoBear begon was metasearch een geheel nieuw concept in Zuidoost-Azië. Inmiddels is het platform uitgerold in zeven landen, heeft het ruim 100.000 gebruikers per dag en meer dan 2700 prijzen en producten vergeleken. De succesvolle metazoekmachine heeft meerdere prijzen in ontvangst mogen nemen; waaronder de prestigieuze ‘Best Startup Award’ van NTCC voor GoBear Thailand.

“De technologie vormt het hart van ons bedrijf. Het hebben van een partner als rb2 is essentieel voor ons.” vertelt Ivonne. rb2 verzorgt als technische partner voor GoBear de volledige development en technische ondersteuning in elke fase van het ontwikkelproces. “Onze missie is veranderd van het alleen helpen van onze gebruikers bij het vergelijken van verzekeringen naar hen ook te helpen bij het verkrijgen van het product. In eerste instantie hebben wij rb2 benaderd voor het technisch realiseren van een metazoekmachine, maar de laatste vijf jaar hebben we samengewerkt om ons platform door te ontwikkelen zodat wij mensen ook kunnen helpen bij het daadwerkelijk verkrijgen van financiële producten.”

Wil je meer weten over Nena?

Nena heeft binnen rb2 verschillende functies vervuld; eerst op de online supportafdeling bij dochterplatform Starteenwinkel, later in het marketingteam als copywriter. Ze heeft veel kennis op het gebied van marketingcommunicatie en schrijft hier graag over. 

photo
Nena Speets

Copywriter

rb2 is meer dan Nena we hebben nog meer goede verhalen

Bekijk de andere blogs
picture