"Geofencing is een location-based marketingtool die het mogelijk maakt om “real-life” informatie te verzamelen over gebruikers en deze gebruikers te benaderen met location-based content wanneer zij zich dichtbij of in een bepaald gebied bevinden."

Pien Faijdherbe, Marketing Project Manager

avatar

Inzicht krijgen in “real-life”gedrag

En je doelgroep op locatie benaderen

banner

Geofencing voor location-based marketing

We weten al heel veel van onze doelgroep: welke websites ze bezoeken, hoelang, welke producten ze interessant vinden en andere voorkeuren. Maar deze informatie beperkt zich meestal tot online, maar hoe zit het dan met “real-life” gedrag? Geofencing biedt de mogelijkheid om ook hier een inzicht in te krijgen en op deze manier kan je relevante location-based content aanbieden.  

Tegenwoordig dragen we onze mobiele apparaten bijna altijd bij ons en gaan deze overal mee naar toe. Gebruiken we het niet actief, dan krijgen ze een plekje in onze broekzak of tas. Aangezien we altijd wel een apparaat bij ons dragen, is location-based marketing de ideale tool. Het is een kans om: 

  • Iemand te bereiken wanneer deze zich begeeft dichtbij een bepaalde locatie 
  • Om informatie te krijgen over hoe mensen zich in het “offline” leven gedragen 

On-location benaderen of informatie verzamelen  

Geofencing is een location-based marketingtool die het mogelijk maakt om “real-life” informatie te verzamelen over gebruikers en deze gebruikers te benaderen met location-based content wanneer zij zich dichtbij of in een bepaald gebied bevinden. Door toepassing van geofences kan je zelf het gebied, zoals een winkel, café of een bedrijf, virtueel markeren. Wanneer iemand dan in de buurt komt van een gemarkeerde locatie (geofence) dan wordt het systeem hiervan op de hoogte gesteld. En met deze informatie kan je meerdere dingen doen: personen actief benaderen of op de achtergrond deze informatie verzamelen.   

Je kan kiezen voor een actieve benadering. Iemand is in de buurt en je verstuurt een notificatie met een korting of aanbieding, ook wel: geo-conquesting. Je probeert daarmee namelijk klanten bij concurrenten weg te houden door relevante aanbiedingen te sturen. Of je gebruikt het voor servicedoeleinden, waarbij je vraagt naar de ervaring ofwel om feedback.  

Of je kiest voor informatie verzamelen over je doelgroep op de achtergrond. Zo kan je informatie zoals het aantal bezoeken, bezoekduur, veel bezochte winkels en meer óók offline meten. Op deze manier creëer je een volledig profiel van een klant waardoor je relevante content kan toesturen.  

Uiteraard kan je ook de twee methodes combineren wat resulteert in: ‘The right message, at the right time’. Door het verzamelen van informatie leer je meer over het gedrag van de bezoeker en over berichten die zij interessant kunnen vinden. En op het moment dat iemand dan in de buurt is kan je deze gewonnen informatie verpakken in een notificatie, zoals een aanbieding.  

Voorwaardes voor toepassing 

Een voorwaarde van geofencing is wel dat een gebruiker een mobiele applicatie op zijn mobiele apparaat moet hebben geïnstalleerd en vervolgens kan de data worden verzameld via GSM (telefoontorens), GPS en wifi. Om als bedrijf geofencing toe te passen moet je dus ook in de beschikking zijn over een mobiele app. 

Uiteraard is er altijd nog het privacy-aspect. Want bij geofencing houdt de applicatie continu je locatie in de gaten. Maar tracking-cookies worden ook vaak online geaccepteerd, wat een positieve voorspeller is voor het offline delen van informatie. Wanneer je de volgende punten aanhoudt kan je deze privacy-zorgen zoveel mogelijk wegnemen:  

  • Vraag in-app om toestemming voor het gebruiken van de locatie 
  • Wees transparant in waarom je de locatie gebruikt  
  • Denk vanuit de klant, what’s in it for them? Het versturen van persoonlijke aanbiedingen of relevantere content kan een goede reden zijn 
  • Het allerbelangrijkst: zorg voor een tip-top beveiliging  

Wanneer je als bedrijf gebruik wil maken van location-based marketing is geofencing een goede manier om dit te doen. Met name voor bedrijven die zowel een mobiele app hebben als een fysieke winkel biedt het interessante kansen. Via het versturen van aanbiedingen via de app trek je klanten direct de winkel in, maar als je geofencing ‘subtieler’ toepast dan kan je klanten hun interesse trekken door relevantere content.  

Geofencing toepassen binnen jouw business? 

Heeft dit blogartikel je interesse gewekt en wil je ontdekken hoe je geofencing kan toepassen voor jouw bedrijf? Onze professionals helpen je hier graag bij. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te verkennen.  

Wil je meer weten over Pien?

Pien versterkt ons team al heel wat jaren. Eerst bij dochteronderneming Starteenwinkel en later – en nu – in het rb2 marketingteam als Marketing Project Manager.

photo
Pien Faijdherbe

Marketing Project Manager

rb2 is meer dan Pien we hebben nog meer goede verhalen

Bekijk de andere blogs
picture