Ties Luijendijk, Business Consultant

avatar

Waarom het succes van je abonnementsmodel

staat of valt met de juiste technologie

banner
WHITEPAPER

Van transactiegedreven naar
relatiegedreven business via subscription

DOWNLOAD WHITEPAPER

Waarom het succes van je abonnementsmodel staat of valt met de juiste technologie

Om abonnementsgebruikers een kwalitatieve gebruikerservaring te geven en te voldoen aan de backend functionaliteiten en integratie in jouw bedrijfsprocessen, is het ontwikkelen van het juiste technologieplatform cruciaal voor het succes van jouw abonnementsdienst.

Het samenstellen van een uitmuntend staaltje abonnementssoftware vraagt om het verwerven van inzicht in de behoeften van je klanten, je personeel en je bedrijfsvoering. Daarnaast moet je nagaan welke technologie je al in huis hebt en welke systemen je moet aanpassen om te kunnen werken zoals jij dat wilt. Maar waar moet je nu precies beginnen?

Het begint met een diepgaande analyse

Een abonnementsdienst moet in zijn meest basale vorm in staat zijn om herhaaldelijk diensten of producten aan klanten te leveren. Dat klinkt misschien simpel, maar in de dagelijkse praktijk komt daar een hoop bij kijken. Ten eerste is het zaak om ervoor te zorgen dat het platform werkt op een manier die herkenbaar is voor je klanten. Het moet dezelfde look & feel hebben als de andere digitale platformen waarover je beschikt. De user experience (UX) speelt dus een belangrijke rol. 

Zodra je de front end hebt afgehandeld worden de zaken er een stuk complexer op. De kans is groot dat er interactie nodig is tussen het abonnementsplatform en je CRM- en ERP-oplossing. Je moet ervoor zorgen dat je betalingen kunt accepteren, diensten en producten aan abonnees kunt toewijzen en klantengegevens kunt bijwerken. Op dit punt aangekomen beschik je dus over een platform waarbij enorm veel aspecten komen kijken en welke zonder effectieve integratie simpelweg niet zal werken.

Binnen de abonnementsomgeving die je inricht zal sprake zijn van intensieve interactie met eindgebruikers. Maar er is ook een asynchrone kant van de back-end waarmee je rekening moet houden. Mogelijk beschik je over een robuuste front end waarmee je talloze klanten kunt bedienen. De vraag is echter of ook je huidige bedrijfssystemen de schaalomvang van je doelgroep aankunnen.

Sommige van onze opdrachtgevers beschikken over 40 jaar oude systemen. Er bestaat dan altijd het gevaar dat die bezwijken zodra je ze probeert te integreren. Het is daarom van cruciaal belang om rekening te houden met de capaciteit van je huidige systemen bij het maken van keuzes ten aanzien van de ontwikkeling van een abonnementsoplossing.

Hoe het in zijn werk gaat

Voor de integratie van de oplossing die we ontwikkelen met al die bedrijfssystemen maken we vaak gebruik van onze eigen technologieën. We werken regelmatig voor grote ondernemingen die vaak over een behoorlijk volwassen IT-omgeving beschikken. Zo is het bijvoorbeeld goed mogelijk dat die al abonnementsfunctionaliteiten bevat.

Over het algemeen willen onze klanten dat we de beste beschikbare opties voor hen in kaart brengen. En wellicht geldt voor jou hetzelfde. Wij zijn immers experts op dit gebied, en we zijn er dankbaar voor onze opdrachtgevers voldoende op onze ervaring vertrouwen dat ze ons suggesties laten doen op basis van hun exacte behoeften.

Voor ons is het enorm belangrijk om onze abonnementsoplossingen toekomstbestendig te maken. Alles wat we ontwikkelen moet aanpasbaar zijn, zodat je er in de toekomst nieuwe mogelijkheden aan toe kunt voegen. Zo is het mogelijk dat een bedrijf de abonnementsfunctionaliteit van haar bestaande diensten wil afscheiden, zodat het inzichtelijk wordt hoe deze presteert ten opzichte van de bestaande bedrijfsactiviteiten. Maar zodra de oplossing in de praktijk haar waarde heeft aangetoond kan het nodig zijn om die verder met bedrijfssystemen te integreren. Bij alles wat we ontwikkelen is onze blik stevig op de toekomst gericht.

Om de oplossing toekomstbestendig te maken raden we onze klanten met klem aan om een road map te ontwikkelen. Die moet zowel vanuit zakelijk als technologisch perspectief de gewenste route uitstippelen. En er moet duidelijk uit blijken dat het technologische concept de eigenlijke bedrijfsactiviteit vertegenwoordigt. De road map moet daarnaast aangeven waar de beperkingen van de software liggen, hoe het concept aansluit op de zakelijke doelstellingen en hoe het zal bijdragen aan de realisatie daarvan.

Wij zijn experts in de ontwikkeling van abonnementsoplossingen. Benieuwd hoe we jou kunnen ondersteunen? Neem contact met ons op.

Wil je meer weten over abonnementsmodellen?

Wil je na het lezen van deze blog aan de slag met subscription services binnen jouw organisatie? Of heb je vragen over de besproken onderwerpen? Neem dan contact op:

Ties Luijendijk
Business Consultant
+31 (0)299 200 800

photo