"Als ik de afgelopen 13 jaar één ding heb geleerd over Chinese developers, is dat ze volledig zijn ingericht op schaal."

Richard Birksteiner, CTO

avatar

China innovatieland

de kunstmatige intelligentie van Alibaba

banner

China innovatieland: de kunstmatige intelligentie van Alibaba 

Ooit stond het vooral bekend als kopie- en productieland. Tegenwoordig loopt China voorop bij de ontwikkeling van trendsettende technologieën. Dankzij onze jarenlange connectie met innovatieve Chinese technologie volgt rb2 deze ontwikkelingen op de voet. In deze eerste blog beschrijven we hoe Chinese voorloper Alibaba kunstmatige intelligentie (KI) inzet voor e-commerce.

Wereldwijd kijken e-commerce ondernemers met een combinatie van verwondering en begerigheid naar het duizelingwekkende succes van hun Chinese collega’s. Kijk bijvoorbeeld naar de cijfers van de roemruchte Singles Day. Alleen Alibaba behaalde met die verkoopstunt voor Chinese vrijgezellen al een omzet van ruim 25 miljard dollar op één dag. Dat was 39 procent meer dan het jaar ervoor.  Op het hoogtepunt registreerde de e-commerce reus 325.000 orders per seconde.  

Als ik de afgelopen 13 jaar één ding heb geleerd over Chinese developers, is dat ze volledig zijn ingericht op schaal. In Nederland zie je nog wel eens dat het spannend wordt als er even wat drukker wordt dan normaal. Zie bijvoorbeeld het vastgelopen inchecksysteem van Schiphol. In China is dat soort incidenten volledig ondenkbaar. De noodzaak om snel en soepel te kunnen opschalen zit als het ware in het DNA van de Chinese ontwikkelaars: ze denken standaard groot. 

Strategisch kennisgebied 

Uiteraard maken ze daarbij gebruik van de razendsnel groeiende mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (KI). Mede dankzij de focus van de overheid ontwikkelt China zich snel tot wereldwijde koploper op dit strategisch belangrijke kennisgebied. Het Ministry of Industry and Information Technology (MIIT) presenteerde eind vorig jaar een nieuw actieplan om de Chinese AI-sector verder te stimuleren. Belangrijkste focusgebieden zijn retail, financiële diensten en gezondheidszorg.   

Met de collega’s van Baidu en Tencent is Alibaba een van de nationale voortrekkers van deze ambitieuze plannen. Door de gehele klantreis zet het bedrijf kunstmatige intelligentie in om meer klanten sneller te kunnen binnenhalen en bedienen. Dat begint al bij het maken en plaatsen van advertenties. Rond Singles Day produceerde het KI-gedreven marketingplatform van Alibaba bijvoorbeeld meer dan 400 miljoen gepersonaliseerde banners. En vorige maand lanceerde het bedrijf een tool die in staat is 20.000 regels commerciële copy per seconde te produceren.  

Autonoom rondrijdende robots  

Natuurlijk moesten al die klanten daarna ook gewoon hun boodschappen kunnen doen. Om zeker te zijn dat zij niets van de enorme drukte zouden merken, gebruikte Alibaba meerdere KI-tools om daar zo effectief mogelijk mee om te gaan. Zo voerde het de maximale rekenkracht van haar platform (de ‘CPU utilization’) sterk op, en bracht het bedrijf het aantal benodigde servers zo terug met 30 procent. De situatie in de datacenters wordt 24/7 gemonitord met autonoom rondrijdende robots.  

Aan de voorkant zet Alibaba ook KI in om te zorgen dat webshopbezoekers zo snel mogelijk de spullen vinden waar ze naar op zoek zijn. Uiteraard introduceren de recommendation engines een aantal producten waarvan ze niet wisten dat ze die ook nodig hadden. Maar nu werkt Alibaba ook aan een fysieke concept store waar de centrale computer onder meer precies ziet welke kledingstukken een klant past. ‘Slimme spiegels’ tonen dan direct andere kledingsuggesties.  

Contextgevoelige chatbots 

En gaat er ondanks al die slimme hulp toch iets fout, dan kunnen klanten terecht bij de chatbots van de customer service afdeling. AliMe Assist behandelt dagelijks ruim 3,5 miljoen verzoeken van Alibaba-klanten, en komt voor zeker 85 procent met een passende oplossing. Pas als dat niet lukt zet AliMe de klant door naar een menselijke medewerker. Op dit moment werkt Alibaba hard aan mogelijkheden om zijn succesvolle chatbot ook contextgevoelig te maken. Ook als de winkelervaring niet optimaal was, heeft Alibaba dus straks voor elke klant een oplossing op maat.

Meer weten?

Bij rb2 houden wij ons momenteel bezig met de toepassing van kunstmatige intelligentie bij de realisatie van een contextgevoelige chatbot voor softwareleverancier Eesysoft. Nieuwsgierig hoe we dat doen? Ik vertel je er graag meer over.

Wil je meer weten over Richard?

In 2005 heeft Richard rb2 opgericht samen met Rutger Bakker. Hij heeft altijd al interesse gehad in digitale trends en ontwikkelingen. Die is ooit ontstaan op 8-jarige leeftijd vanachter zijn MSX homecomputer en nooit meer weggegaan. In zijn functie als CTO is hij eindverantwoordelijk voor de technologie binnen rb2.

photo
Of check hieronder andere cases of blogs waar hij een prominente rol in heeft gehad:

rb2 is meer dan Richard

we hebben nog meer goede verhalen

picture