Ties Luijendijk, Business Consultant

avatar

Abonnementsmodellen bouwen?

Ook dát is rb2.

banner
WHITEPAPER

Van transactiegedreven naar
relatiegedreven business via subscription

DOWNLOAD WHITEPAPER

Abonnementsmodellen bouwen? Ook dát is rb2.

Abonnementsmodellen zijn een blijvertje. De kans is dan ook groot dat je er in je dagelijks leven gebruik van maakt. Bedrijven in alle soorten en maten zien er de voordelen van in, en rb2 helpt hen om die te realiseren. Wij leveren abonnementsplatformen af waarop bedrijven kunnen vertrouwen.

Naar onze mening vertegenwoordigen abonnementen voor veel organisaties een uiterst levensvatbaar businessmodel. Je zult er hoogstwaarschijnlijk zelf mee vertrouwd zijn als bezitter van een Netflix- of Office 365-account. Maar de mogelijkheden houden niet op bij de consumentenmarkt. Er komen steeds meer B2B-abonnementsdiensten beschikbaar. Laten we eens nader ingaan op hoe we die realiseren.

Onze aanpak

rb2 bestaat al meer dan 15 jaar. Met ons team van ruim 100 professionals, waaronder analisten, consultants en developers zijn er maar weinig uitdagingen op softwaregebied die we niet aankunnen. Recentelijk besloten we om de lat nog ietsje hoger te leggen door het aanscherpen van onze focus op het ‘waarom’ van de abonnementsvisie van onze klanten. Deze benadering passen we nu zelfs op projectniveau toe. Dit helpt enorm met het stroomlijnen van de ontwikkeling en implementatie van abonnementsoplossingen.

We verpakken deze visie op een manier die onze developers helpt met het afleveren van oplossingen die bedrijven werkelijk helpen om hun doelen te bereiken, zonder het ontwikkelingsproces te vertragen of onze programmeurs te overbelasten.

Abonnementsdiensten vertegenwoordigen in feite een complexere versie van eenmalige internettransacties. Deze uitdaging houdt ons scherp en spoort ons aan om op zoek te gaan naar nieuwe en betere manieren om technologie in te zetten om de doelen van onze klanten te realiseren.

Vaak moeten de systemen die we ontwikkelen aansluiten op de klantervaring die onze opdrachtgever al via andere digitale platformen aanbiedt. Dat betekent dat we technisch gezien trefzeker te werk moeten gaan om ervoor te zorgen dat onze oplossing aansluit op datgene wat opdrachtgevers al aanbieden en wat hun eindgebruikers nodig hebben.

Tegemoetkomen aan de verwachting van de klanten

Abonnementen vormen een belangrijk onderdeel van onze bedrijfsactiviteiten. Naast het werken aan technische oplossingen voor klanten omvat een groot deel van ons werk het voorlichten van klanten over hoe zij hun diensten optimaal via digitale platformen kunnen aanbieden.

Aan het begin van onze relatie met een nieuwe opdrachtgever nemen we een adviserende rol in. De afgelopen jaren is duidelijk gebleken waarom bedrijven in de eerste instantie een beroep op ons doen: ze willen weten hoe ze abonnementsmodellen kunnen inzetten om te groeien. Het verschil tussen ons en onze klanten is dat dit voor ons dagelijkse kost is, terwijl zij hier meestal nog maar net mee beginnen.

Vrijwel iedereen die in een B2B-omgeving werkt neemt zelf ook abonnementen af. Daarom zijn de verwachtingen ten aanzien B2B-abonnementen hooggespannen. Populaire merken zoals Amazon en Netflix pakken dit zo goed aan dat bedrijven ook topprestaties van hun eigen abonnementsoplossing verwachten. Wij weten hoe we aan deze verwachtingen kunnen voldoen en dragen zorg voor een juiste implementatie, zodat de abonnementsdiensten aansluiten op de behoeften van de eindgebruiker.

In feite zijn alle abonnementsplatformen internetapplicaties. En onze opdrachtgevers willen steevast dat de user interface daarvan garant staat voor optimaal gebruiksgemak. Het is niet voor niets dat dit als rode draad door al onze projecten loopt. Het ontwerp, de ontwikkeling, de implementatie en het onderhoud van deze systemen is waar we voor uit bed komen in de ochtend. Dat klinkt misschien als een cliché, maar dat is wel de waarheid.

Wil je dat we ook voor jouw organisatie abonnementsdiensten realiseren? Schroom niet en neem contact met ons op!

Wil je meer weten over abonnementsmodellen?

Wil je na het lezen van deze blog aan de slag met subscription services binnen jouw organisatie? Of heb je vragen over de besproken onderwerpen? Neem dan contact op:

Ties Luijendijk
Business Consultant
+31 (0)299 200 800

photo