"De jonge generatie gaat steeds vaker een onderdeel uitmaken van het B2B aankoopproces."

Nena Speets, Copywriter

avatar

4 trends in B2B e-commerce

die je in de gaten moét houden

banner

B2B e-commerce trends 2019

Welke trends moet je als B2B ondernemer in de gaten houden? Of waar moet je wellicht linea recta op inspelen? In deze blog bespreken wij een aantal trends in B2B commerce: digitalisering, headless CMS, Progressive Web Apps en online marktplaatsen.

Digitalisering in B2B commerce door toename jonge inkopers

De jonge generatie gaat steeds vaker een onderdeel uitmaken van het B2B aankoopproces: driekwart van de millennials heeft een aandeel in het beslissingsproces voor B2B-aankopen van hun organisaties en een gedeelte is eindverantwoordelijk voor dit proces. Deze cijfers impliceren dat er een verandering op komst is die gepaard gaat met een nieuwe generatie B2B kopers.

Dit wetende stel je jezelf natuurlijk de vraag: hoe speel ik hierop in? Aangezien B2B inkopers steeds jonger zijn, zal het aantal online aankopen aanzienlijk toenemen. B2B e-commerce komt daardoor dus in een stroomversnelling, waarbij een e-commerceplatform niet langer een pre is maar een must. Belangrijk hierbij is dat het aansluit bij de verwachtingen van (millennial) B2B inkopers, namelijk:

  • Een online koopervaring die snel en eenvoudig verloopt;
  • Een betrouwbare en bovendien snelle afhandeling van transacties;
  • Personalisatie, die met de opkomst van kunstmatige intelligentie en machine learning steeds beter te realiseren is;
  • Duidelijk geïnformeerd worden bij het maken van productkeuzes.

Ook koffiemerk Lavazza Nederland zag de must om het huidige e-commerceplatform te vervangen en gebruik te maken van personalisatie. Het koffiemerk heeft een nieuw e-commerceplatform neergezet dat volledig inspringt op de groeiende behoeftes van klanten omtrent gepersonaliseerde transactie- en productinformatie. De nieuwe e-commercewebsite leert van klantgedrag en hierdoor kan Lavazza Nederland beter inspringen op de klantwensen.

Headless CMS: front- en backend B2B e-commerceplatform gescheiden

Steeds meer ondernemers met een e-commerceplatform geven de voorkeur aan een headless frontend CMS. Hierbij wordt de frontend (hetgeen dat de bezoekers online zien) gescheiden van de backend (alle achtergrondprocessen die de bezoeker niet ziet).

Door gebruik te maken van een losstaande e-commercemodule (backend), zoals Virto Commerce, haal je het beste uit twee werelden. Zo heb je een backend die de gewenste functies biedt in combinatie met het CMS dat bij jou past. En omdat zowel de e-commercemodule (zoals Virto Commerce) als het Headless CMS (zoals Squidex) de frontend via een API bedienen, ben je volledig flexibel in het inrichten van je frontend. De keuze voor een losstaande frontend, maakt je e-commerceplatform ook feature-proof. Als je je e-commercesysteem of het CMS ontgroeit, upgrade je alleen datgene wat nodig is.

Het voornaamste voordeel is dat je een specialistische tool hebt voor zowel frontend als backend. Bij full-servicesystemen, die een front- en backend bieden, moet je toch vaak concessies maken in ofwel het uiterlijk van je e-commerceplatform ofwel de functies. Concessies die je niet wilt maken en met een headless CMS niet langer hoeft te maken.

B2B Progressive Web Apps: native app ervaring in de browser

Progressive Web Apps (PWA’s) zijn één van de meest besproken trends in 2019. Een PWA kan het beste worden omschreven als een website met bepaalde functies die je normaal alleen tegenkomt in native apps. Functies zoals het sturen van pushnotificaties, het offline laden van pagina’s (mits je deze eerder geopend hebt) en toegang tot de video, audio en camera. Buiten deze functionele voordelen, bieden PWA’s nog veel meer voordelen, zoals minder ontwikkeltijd.

Een Progressive Web App combineert eigenlijk het beste van twee werelden: de offline werking en de mogelijkheden van een app en de snelle bereikbaarheid van een traditionele webpagina. Veel B2B en B2C bedrijven maken hier gebruik van. En met succes: AliExpress ontdekte een toename van 104% in conversion rates sinds zij zijn overgestapt naar Progressive Web App.

Onze Technical Lead GK heeft voor de website van rb2 – waar je nu deze blog leest – ook gebruikgemaakt van een PWA. “Voor ons was de voornaamste reden om te switchen de snelheid die dit met zich meebrengt. Daarnaast kunnen pagina’s ook in delen worden gecached. Zo blijven de footer en header bijvoorbeeld vast staan en wordt alleen de rest opnieuw geladen.”

B2B commerce op online marktplaatsen

Dat online marktplaatsen populair zijn in de B2C-markt is al langer bekend, maar sinds kort doen deze ook hun intrede in de B2B-markt. 92% van de B2B-kopers gebruikt online marktplaats Amazon om onderzoek te doen voor zakelijke aankopen en 82% doet deze aankopen ook. En de voorspellingen luiden dat B2B aankopen via online marktplaatsen alleen maar zullen toenemen. Zo wordt er verwacht dat ruim 50% van de B2B-bestellingen geplaatst zal worden via online marktplaatsen in 2022.

Er zal dus een toename zijn van B2B aanbieders op online marktplaatsen. Hierbij moet je niet alleen te denken aan traditionele marktplaatsen met producten zoals eBay en Amazon, maar ook aan nieuwere vormen. Zo brengt het online boekingsplatform Meetingselect vraag en aanbod bij elkaar op een unieke manier. Dit platform maakt het wereldwijd zoeken, boeken en aanbieden van locaties voor vergaderingen en evenementen mogelijk. Dit voorbeeld illustreert dat online marktplaatsen niet alleen voor B2B producten, maar ook voor diensten in opmars zijn.

Technische realisatie B2B e-commerceplatforms

Bij rb2 hebben we uitgebreide ervaring met de technische realisatie van allerlei e-commerceplatforms voor toonaangevende opdrachtgevers. Wij werken met innovatieve en schaalbare technologieën die ervoor zorgen dat het platform klaar is om alle e-commerce ambities te realiseren. Ben je benieuwd hoe je jouw B2B commerce online kan verlengen met een e-commerceplatform? Neem contact met ons op en wij denken graag met je mee.

Wil je meer weten over Nena?

Nena heeft binnen rb2 verschillende functies vervuld; eerst op de online supportafdeling bij dochterplatform Starteenwinkel, later in het marketingteam als copywriter. Ze heeft veel kennis op het gebied van marketingcommunicatie en schrijft hier graag over. 

photo
Nena Speets

Copywriter

rb2 is meer dan Nena we hebben nog meer goede verhalen

Bekijk de andere blogs
picture